Judoliitto hakee kahta innokasta ja aktiivista nuorta judokaa Pohjoismaiseen judon nuorisokomiteaan – Nordic judo youth committé.

Komiteassa on kaikkien pohjoismaiden edustus: Suomi + Ahvenanmaa, Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti. Kunkin maan Judoliitto valitsee komiteaan kaksi nuorta, ikäryhmästä 16 – 25 vuotta. Tärkeimpänä kriteerinä valinnalle on nuoren innostus ja kiinnostus kehittää judoa yhdessä muiden pohjoismaiden nuorten kanssa.

Komitean toiminnan tavoitteena on lisätä pohjoismaista yhteistyötä nuorten harrastejudon kehittämiseksi, ennaltaehkäistä nuorten judossa drop-outia sekä mahdollistaa nuorten osallistuminen oman toiminnan suunnitteluun.

Ensimmäinen Nordic judo youth committéen kokous järjestetään 1. - 2.11.2008 Ruotsin Boråsissa, aikuisten Swedish Openin (SWOPin) yhteydessä. Ensimmäiseen kokoukseen nuorten lisäksi osallistuu myös kunkin maan Judoliiton nuorisoasioista vastaava henkilö. Jatkossa nuorten ryhmä koordinoi tapaamiset ja teemat itse. Tukihenkilönä toimii vain tapaamisen järjestävän maan nuorisovastaava.

Pohjoismaiden nuorisourheilun konferenssista 5. – 8.6.2008 tuomisena yhteistyötä

Nordic judo youth committé perustettiin 7.6.2008 Islannissa Pohjoismaiden nuorisourheilun konferenssissa, joka järjestettiin nyt viidennen kerran. Konferenssi järjestetään joka kolmas vuosi ja mukaan kutsutaan jokaisesta maasta kahdeksan lajiliittoa. Suomesta Laugarvatniin matkusti 23 nuorisourheilun asiantuntijaa judosta, jalkapallosta, jääkiekosta, käsipallosta, yleisurheilusta, uinnista, sulkapallosta sekä purjehduksesta. Suomen judon näkemyksiä edustivat nuorten edustajana Miikka Neuvonen Savonlinnasta ja Judoliiton koulutus- ja nuorisopäällikkö Marita Kokkonen sekä Ahvenanmaalta Diana Lindström.

Tämän vuoden konferenssin pääteemoina olivat nuorten dropout sekä seuratoimijoiden rekrytointi ja heidän kannustaminen jatkamaan seuratyön eri alueilla. Pääluentojen lisäksi kuultiin eri maiden esimerkkejä toimivista käytännöistä aiheen puitteissa. Ruotsin Rasmus Tornberg piti esittelyn heidän tavastaan aktivoida nuoria mukaan judoon. Luentojen lomaan oli varattu aikaa myös jokaisen lajin omille kokouksille.

Judokat käyttivät yhteisen ajan hyväkseen hyvin tehokkaasti vertaillen omien maidensa tapoja. Keskusteluissa sivuttiin niin harrastejudoa, nuorten kilpajudoa kuin koulutusta, vyökoejärjestelmää että nuorten mahdollisuuksia toimia tuomarina. Ainostaan Ruotsissa toimii judon nuorisokomitea, jossa jäseninä on neljä 17 – 29-vuotiasta nuorta. Yksi nuorista, Driton Osmani kuuluu myös Ruotsin Judoliittoon hallitukseen.

Yhteisten keskustelujen jälkeen totesimme, että tarvitsemme pohjoismaisen judon nuorten komitean toimialueena erityisesti harrastejudon kehittäminen. Komitean perusideana on, että nuoret itse suunnittelevat ja toteuttavat tapahtumia ja luovat uutta toimintaa omalle ikäryhmälleen. Tukihenkilöinä nuorille tarvittaessa toimivat kunkin maan Judoliittojen nuorisovastaavat. Ensimmäinen kaikkien maiden nuorten yhteinen tapaaminen järjestetään Ruotsissa SWOPin yhteydessä. Jäädään mielenkiinnolla odottamaan nuorten omia pohdintoja judon erilaisista toimintamahdollisuuksista.

Sinä nuori, kun kiinnostuit toiminnasta, täytyä hakemus, jonka löydät klikkaamalla tästä.

Vaatimukset:

• Nuori (16 - 25 v) nainen tai mies
  • Kiinnostunut kehittämään nuorten judoa monipuolisena harrastuksena nuoren näkökulmasta
  • Innostunut pohjoismaisesta yhteistyöstä
  • Tulee toimeen englannin (tai ruotsin) kielellä

Lisätietoa asiasta voit kysyä:

Lue lisää Pohjoismaisesta nuorisourheilun konferenssin kotisivuilta.

Lisätietoa Ruotisin nuorisokomiteasta löydät Ruotsin Judoliiton kotisivuilta.

Klikkaa Kommitteerna ja edelleen UngJudo