Judoliiton vuoden 2014 parhaat palkittiin Urheilugaalassa

Judoliitto palkitsi vuoden 2014 parhaat Urheilugaalassa tiistaina 13.1.2015Helsingin Arenan Niemi Centerissä kamppailulajien yhteisessä palkitsemistilaisuudessa. Samassa yhteydessä Judoliiton Hall of Fameen Kunniadojoon nimettiin uusina jäseninä Suomen judohistorian ensimmäinen MM-mitalisti Juha ”Pupu” Salonen ja ensimmäinen aikuisten EM-mitalisti Seppo Myllylä.

Judoliiton valinnat vuoden 2014 parhaiksi ovat:

Vuoden judoka

Jaana SundbergRiihimäen Judoseura

Jaana Sundberg otteli historiallisesti hopealle judon yhdessä merkittävimmistä turnauksista Pariisin Grand Prix´ssa helmikuussa. Sundbergin sijoitus maailman ranking-listalla oli vuoden aikana parhaimmillaan 3. mikä on paras suomalaisen koskaan saavuttama kansainvälinen ranking-sijoitus.

Vuoden nuori judoka

Jaakko AlliTikkurilan Judokat

Jaakko Alli teki syksyllä kansainvälisen läpimurtonsa voittamalla Tampereen ja Helsingborgin Eurooppa Cupit.

Vuoden valmentaja

Jaakko SaariJyväskylän Jigotai

Jaakko Saari on pitkän linjan judoka, joka omalla urallaan eteni aina arvokisoihin asti. Aktiiviuransa jälkeen hän on toiminut valmennustehtävissä ja myös TV-kommentaattorina. Saaren elämäntyöstä valmentajana tekee poikkeuksellisen se, että hän on toiminut Judoliiton historian jokaisen päävalmentajan apuvalmentajana.

Vuoden tuomari

Timo Lehtonen, Hontai Judo Helsinki

Timo Lehtonen on edennyt määrätietoisesti urallaan kohti suurempia kilpailuja, ja vuonna 2014 hän ansaitsi mahdollisuuden kansainväliseen B-tuomarilisenssikokeeseen. Pietarissa pidetyssä kokeessa Lehtonen osoitti erinomaisia otteita ja hänestä tuli kaikkiaan kahdeksas suomalainen IJF B-tuomari.

Vuoden kouluttaja

Pasi LindMeido-Kan Helsinki

Pasi Lindin judoura on edennyt kovan luokan ottelijasta monipuoliseksi kouluttajaksi. Ahkera ja pyyteettömästi työnsä tekevä Lind on ammattimaisuudellaan herättänyt muidenkin lajiliittojen kiinnostuksen ja toiminut Terve Urheilija –kouluttajana yli lajirajojen. Lind on myös tullut tutuksi alle kouluikäisille tarkoitetun Muksujudon nallekarhumaisena kouluttajana.

Vuoden seura

Oulun Judokerho

Oulun Judokerho on yksi vahvoista Pohjois-Suomen seuroista, jonka riveistä on ponnistanut lukuisia kansainvälisen tason urheilijoita, kirkkaimpana helmenä Helsingin kotikisoissa Euroopan mestaruuden 1989 voittanut Jaana Ronkainen. OJK on tullut tutuksi luotettavana kisajärjestäjänä, kouluttajana ja sisukkaana pohjoisen puolestapuhujana. Tuomaroinnin saralla yksi pioneereista Matti Tieksola teki mittavan uran kansainvälisenä tuomarina ja hänen eläköitymisensä huomioitiin myös Euroopan Judoliiton toimesta.

Suomen Judoliiton Kunniadojon uusien jäsenten nimeäminen

Suomen Judoliiton Kunniadojo on perustettu vuonna 2008 Judoliiton 50-vuotsijuhlavuoden kunniaksi. Kunniadojo on suomalaisen judon ”Hall of Fame”.

Kunniadojon jäseniksi kutsutaan henkilöitä, jotka ovat tehneet poikkeuksellisen merkittävän elämäntyön suomalaisen judotoiminnan hyväksi.

Juha ”Pupu” Salonen

Judoliiton Kunniadojon viidenneksi jäseneksi kutsuttiin MM-pronssimitalisti ja entinen päävalmentaja Juha ”Pupu” Salonen.

Juha ”Pupu” Salonen on Suomen judohistorian kansainvälisesti menestynein judoka ja ainoa MM-mitalisti. Hän saavutti urallaan myös Euroopan mestaruuden ja kaksi EM-pronssia. Lisäksi hän voitti nuorten EM-pronssin kahdesti, opiskelijoiden MM-hopean ja British Openin kerran. Hän edusti Suomea olympialaisissa kolmesta sijoittuen parhaimmillaan 7.sijalle. Suomen mestaruuksia kertyi kahdeksan. Salonen toimi aktiiviuransa päätyttyä Judoliiton päävalmentajana kahden olympiadin ajan 1992-2000.

Lue Juha ”Pupu” Salosen henkilöesittely klikkaamalla tästä.

Seppo Myllylä

Judoliiton Kunniadojon kuudenneksi jäseneksi kutsuttiin EM-hopeamitalisti ja entinen päävalmentaja Seppo Myllylä.

Seppo Myllylä on Suomen judohistorian ensimmäinen aikuisten EM-mitalisti. Lisäksi hän voitti urallaan sekä Saksan avoimen mestaruuden, British Openin että Unkarin Cupin. Nuorten EM-kisoissa hän saavutti pronssia. Suomen mestaruuden Myllylä voitti seitsemän kertaa. Seppo Myllylä toimi Judoliiton päävalmentajana vuodet 1988-1992. Päävalmentajakauden huippukohta oli Helsingin 1989 EM-kilpailut, joista Myllylän luotsaama joukkue saavutti historialliset kolme Euroopan mestaruutta, yhden hopean ja yhden pronssin.

Lue Seppo Myllylän henkilöesittely klikkaamalla tästä.

Suomen Judoliiton Kunniadojon aikaisemmat jäsenet ovat:

1. Reino Fagerlund
  2. Kaj Lindberg