Judoliiton koronaohjeistus ja -suositukset

Päivitetty 20.4.2021

Tästä THL:n linkistä saat ajankohtaista tietoa alueellisista rajoituksista ja suosituksista. Linkki THL:n koronasivulle

Seurojen harjoitukset
Harjoituksiin osallistutaan vain täysin terveenä. Harjoituksiin ei voi osallistua, jos on vähäisiäkään koronaan viittaavia oireita. Karanteenissa oleva henkilö ei voi osallistua harjoituksiin. Oireilevan henkilön tulee hakeutua koronatestiin.

Harjoituksissa kiinnitetään korostetusti huomiota hygieniaan. Kädet ja jalat pestään ennen harjoituksia. Käsidesiä on oltava saatavilla harjoituspaikalla.

Vaatteiden vaihto ja peseytyminen tehdään kotona ja vältetään yleisten pukuhuonetilojen käyttöä.

Harjoitusryhmien koot tulee pitää pieninä. Nyt ei ole oikea aika järjestää seuran harjoitusryhmiä yhdistäviä yhteisharjoituksia. Jos mahdollista, ryhmäkokoja pienennetään jakamalla harrastajia pienempiin ryhmiin.

Harjoitusten aikana salissa ei ole ylimääräisiä henkilöitä harjoitusta seuraamassa.

Jokaisessa harjoituksessa ohjaajalla tai muulla seuran vastuuhenkilöllä pitää olla tieto harjoitukseen osallistujista mahdollisten jäljitystilanteiden varalta. Esimerkiksi kännykkäkameralla otettu ryhmäkuva harjoituksesta toimii hyvänä muistiinpanona harjoituksen osallistujista.

Tapahtumat
Kilpailutapahtumissa tulee olla koronatilanteen edellyttämät erityisjärjestelyt, joilla tapahtumaan osallistuvien henkilöiden tarpeettomia kontakteja vähennetään minimiin. Katsojat, toimitsijat, tuomarit, urheilijat ja valmentajat pidetään toisistaan erillään koko tapahtuman ajan. Ohjeita ja vinkkejä kilpailutapahtuman turvalliseen järjestämiseen voi kysyä Judoliitosta ja katsoa esimerkiksi syksyllä 2020 järjestettyjen judokilpailujen netissä julkaistuista erityisjärjestelyistä.

Leiritapahtumissa noudatetaan harjoitussaleilta tuttua toimintatapaa: Sairaana tai oireisena ei saa osallistua, pidetään korostetusti huolta hygieniasta, ylimääräiset ihmiset pois tapahtumapaikalta, pidetään ryhmäkoot pieninä ja ylläpidetään osallistujatietoa mahdollisten jäljitystilanteiden varalta.

Alueelliset erot
Alueelliset erot koronan ilmaantuvuudessa ovat huomattavan suuret ja voivat vaihdella nopeastikin. On tärkeätä seurata alueellisten viranomaisten viestintää ja ohjeistuksia.

Omatoiminen harjoittelu
Judoliiton verkkosivuilla on julkaistu mittava määrä omatoimisen harjoittelun tukimateriaaleja.

Matkustaminen
Ulkomaanmatkustamisen osalta seuraa viranomaisten matkustussuosituksia.

Maskisuositukset ja koronavilkku
Kaikille judokoille suositellaan vahvasti kasvomaskien käyttöä kaikissa tilanteissa, joissa se on tarpeellista ja mahdollista. Koronavilkku älypuhelinsovellus suositellaan asennettavaksi mahdollisimman moneen älypuhelimeen.

Vastuullisuus ja suositusten noudattaminen
Vastuullinen judoka noudattaa kaikissa mahdollisissa tatamin ulkopuolisissa tilanteissa viranomaisten suosituksia ja varovaisuutta koronaepidemian hillitsemiseksi.