Jorma Kiviselle 8. dan

Suomen judon keskeiselle uranuurtajalle Jorma Kiviselle on myönnetty 8. dan. Se on korkein Suomessa tähän asti myönnetty vyöarvo judossa. Kivinen on entinen pitkäaikainen Judoliiton päävalmentaja, joka luotsasi suomalaiset judokat ensimmäisiin arvokisamenestyksiin.

Kivinen ottaa korotuksen vastaan lauantaina judon SM-kisoissa, jotka otellaan Helsingissä Töölön Kisahallissa. Kyseessä on juhlakisa, sillä ensimmäiset judon SM-kisat käytiin 50 vuotta sitten. Kivinen itse aloitti judon 51 vuotta sitten vuonna 1962, vain muutama sata metriä Kisahallista Olympiastadionin painisalilla. Hän oli silloin 19-vuotias.

”Suomalainen judo on niistä ajoista muuttunut paljon. Silloin aloiteltiin siitä, että katsottiin kirjoista, miten heitto pitäisi tehdä. Edelleen judo kehittyy, myös sen mukaan miten sääntöjä muutetaan.”

Ajan tavan mukaan Kivinen lähti hakemaan lisää judo-oppia Japaniin. Pisin harjoitusmatka venyi kaksivuotiseksi. Kivinen oli ensimmäisiä suomalaisjudokoita, joka alkoi harjoittaa myös fyysisiä ominaisuuksiaan kuten huippu-urheilija. Hänestä kehittyi paitsi teknisesti taitava, myös fyysisesti kova ottelija.

Kivinen voitti kolme Suomen mestaruutta ja kolme Pohjoismaiden mestaruutta.  Osaamisen ja ottelukunnon yhdistelmä herätti kunnioitusta myös valmennettavissa, kun hän toimi Suomen Judoliiton valmennuspäällikkönä ja päävalmentajana 1972-1988, yhteensä 16 vuoden ajan. Tuona aikana Juha Salonen, Seppo Myllylä, Jaana Ronkainen ja Anne Vainio nousivat ensimmäisinä suomalaisina judon arvokisamitaleille.

Kivinen loi paljolti omalla työllään Judoliitolle valmennusjärjestelmän, joka tähtäsi huippu-urheiluun. Hän kiersi ahkerasti levittämässä harjoittelutietoutta myös alueilla ja seuroissa.

”Jorma Kivinen on tehnyt Suomen judossa uraauurtavaa työtä ja laittanut siihen likoon koko elämänsä”, dan-kollegion sihteeri Arttu Laitinen kiteyttää vyönkorotuksen perustelut.

Nykyisin Kivinen toimii puheenjohtajana Suomen judovalmentajakerhossa ja jäsenenä dan-kollegion hallituksessa, joka huolehtii judon vyöjärjestelmästä Suomessa.