Jani Suokanerva valittu Kansainvälisen Judoliiton IJF:n kurinpitokomissioon

Rovaniemen Koyaman Jani Suokanerva on valittu IJF:n kurinpitokomissioon. Täten hänestä tulee kolmas suomalainen Lauri Malisen ja Esa Niemen jälkeen, jolla on virallinen rooli IJF:n organisaatiossa. Lauri Malinen kuului lääketieteelliseen komissioon ja Esa Niemi valittiin syksyllä 2014 Judo for Peace -komissioon. Alla Miikka Neuvosen haastattelu valinnan jälkeen.

Kertoisitko hieman itsestäsi ja miten olet päätynyt judon pariin?

"Jani Suokanerva, 2.dan. Olen aloittanut judourani 1989 Rovaniemellä, jolloin judo oli Rovaniemellä hyvin kasvussa. Paikkakunnalle perustettiin samana syksynä judon erikoisseura kun Koyama irtautui Lapin Lukosta. Käytännössä sitä tietenkin edelsi se, että toiminta oli vireää ja tapahtumia ja näkyvyyttä paljon. Itse taisin kuitenkin seurata veljeni jalanjäljissä harjoituksiin, kun olin huomannut, että toiminta oli laadukasta. Oma toimintani on viime vuodet keskittynyt tuomaritoimintaan ja koulutukseen. Olen ollut Pohjois-Suomessa aluetuomarina ja nyttemmin tuomarikoordinaattorina. Viime vuonna olin mukana tuomaritoiminnan uudistamistyöryhmässä ja nyt odotankin mielenkiinnolla miten työryhmän esitykset otetaan vastaan. Koulutuspuolella olen ollut mukana 2000-luvun alusta, jolloin alettiin rakentamaan judoliiton 1-tason koulutusjärjestelmää uudelleen. Tittelinä on ollut aluekouluttaja. Seuratoiminnassa olen vetänyt kuntojudoa 90-luvun puolesta välistä ja nyt sitten viime vuodet olen keskittynyt enemmän vetämään nuoria."

Pari viikkoa sitten sait  sähköpostin Kansainvälisen Judoliiton suunnalta, mistä viestissä oli kyse?

"IJF:n kurinpitokomissioon (IJF disciplinary commission) oli tullut kolme tapausta, joita ratkaisemaan minut oli määrätty komission jäsenenä. Viesti välittyi minulle Judoliiton kautta, kun IJF:llä ei ollut yhteystietojani."

Tieto valinnasta taisi tulla aikamoisena yllätyksenä?

"Minulla ei ollut tietoa siitä, että minut on ylipäätään valittu IJF:n kurinpitokomissioon. Tein hakemuksen ko. paikkaan joskus 2013 kesäkuussa yhdessä Lehdeksen Pekan kanssa, mutta sen jälkeen koko asiasta ei ollut kuulunut mitään. Olin jo ehtinyt unohtaa koko asian."

Joko olet tietoinen, miten komitea kokoontuu ja toimii?

"Henkilöt joita vastaan nostetaan tapauksia voivat itse valita haluavatko tulla henkilökohtaisesti kuulluiksi vai käsitelläänkö tapaus kirjallisesti. Ainakin näissä ensimmäisissä tapauksissa kaikki osapuolet valitsivat kirjallisen menettelyn. Muutoin perehdytykseni tehtävään on vielä kesken enkä siten tiedä mitä kaikkea tehtävään kuuluu. Odotan mielenkiinnolla."

Juhlistitko jotenkin valintaasi?
 "Tehtävä on alkanut työn merkeissä. Ehkä juhlan paikka on sitten myöhemmin jossakin sopivassa tilanteessa."