Kuva: IJF Media.

Jaana Sundbergista vuoden sotilasurheilija

Puolustusvoimien Urheilukoulussa palveleva judoka, kersantti Jaana Sundberg on valittu vuoden sotilasurheilijaksi. Hän oli Brasilian Rio de Janeirossa pidetyissä judon MM-kisoissa viides ja voitti Grand Slam –turnauksen sekä Bakussa että Moskovassa.

− Viime vuosi oli hirmu hyvä. Mitaliotteluun pääsy MM-kisoissa oli tuloksena paras. Toki mitali jäi uupumaan, Sundberg kommentoi.

Vuonna 2004 vuoden varusmiesurheilijaksi valittu Sundberg saavutti myös pronssia sotilaiden MM-kisoissa Kazakstanissa. Vuoden päättyessä Sundberg oli Kansainvälisen Judoliiton ranking-listalla neljännellä sijalla, joka on kautta aikojen paras suomalaisjudokan saavuttama sijoitus.

− Kilpailu on kovatasoinen. On mukavaa päästä ottelemaan muiden maiden sotilaita vastaan.

Lue Jaana Sundbergin henkilöesittely klikkaamalla tästä.

Maalikuninkaasta vuoden varusmiesurheilija

Veikkausliigassa hopealle sijoittuneessa FC Hongassa loistavan kauden pelannut Tim Väyrynen valittiin vuoden varusmiesurheilijaksi. Perusteet eivät olleet heppoiset, sillä 20-vuotias espoolainen voitti liigan maalikuninkuuden 17 osumalla ja valittiin vuoden liigapelaajaksi 2013.

Vuoden sotilasvalmentajaksi valittiin Urheilukoulun valmennuspäällikkö Tommi Ojanen. Hänen aikanaan varusmiesten valmennuspalaute on ollut koko ajan huippuluokkaa. Ojanen osallistui myös esimerkillisen paljon itse urheilijoiden harjoitustapahtumiin. Lisäksi Ojanen on kehittänyt Urheilukoulussa valmennuksen ja rasituksen seurantaa usean vuoden ajan.

Sotilaille CISM:n arvomerkkejä

Kansainvälinen sotilasurheiluliitto CISM palkitsi kolme suomalaista ansiomerkein. Kapteeni Henri Rauhamäki palkittiin johtamistehtävistä hiihdon ja ampumahiihdon sotilaiden MM-kisoissa sekä vuoden 2012 sotilas-5-ottelun MM-kilpailujen pääsihteerinä toimimisesta.

Sekä yliluutnantti Ville Kotikumpu että vanhempi rajavartija Marko Räsänen palkittiin korkeimmalla urheilijamerkillä, Double Gold Starilla, pitkäaikaisesta osallistumisesta sotilaiden MM-kisoihin. Kotikumpu (ampumahiihto, partiohiihto) ansaitsi ansiomerkin osallistumisestaan hiihdon MM-kisoihin, Räsänen (pistooliammunta) puolestaan ammunnan MM-kisoihin.

Vuoden vaihteessa reserviin jäänyt pitkäaikainen liikuntapäällikkö everstiluutnantti Matti Santtila palkittiin liikunta-alan korkeimmalla huomionosoituksella eli Tahko Pihkala -mitalilla.

Vuoden liikuntavaikuttajaksi valittiin Maavoimien materiaalilaitos, joka on pyrkinyt vähentämään työntekijöidensä fyysistä passivisuutta muun muassa yhteistyösopimuksellaan UKK-instituutin kanssa.