Jaana Sundberg otti kuin ottikin paikan Lontoon olympialaisiin

Judoka Jaana Sundbergin paikka Lontoon olympialaisiin varmistui tänään, kun Kansainvälisen Judoliiton tsekkiläinen urheilijohtaja Vladimir Barta ilmoitti Suomen Judoliittoon ja Olympiakomiteaan, että Sundbergille on myönnetty kisapaikka viimeisistä kansainvälisen karsinnan jakamatta jääneistä paikoista.

Sundbergin kisapaikka oli todella tiukassa. Oltuaan karsintojen paras suomalainen hän jäi kuitenkin monimutkaisen karsintamatematiikan seurauksena ilman suoraa kisapaikkaa. Nyt kv-liitto jakoi viimeiset kiintiöpaikkansa maailman rankinglistan parhaille ja näin Sundberg sai paikan Lontooseen, jonne hänen avopuolisonsa Valtteri Jokinen varmisti paikkansa jo aiemmin keväällä.

-Kyllä tämä on iso helpotus. Pitkä ja piinaava odotus vihdoin päättyi. Nyt tuli kovasta työstä ansaittu palkinto, Jaana Sundberg iloitsi uutista tuoreeltaan.

-Olen pitänyt itseni kokoajan täydessä kunnossa. Harjoittelu on suunniteltu koko ajan vain Lontoota ajatellen, vaikka kisapaikan mahdollisuus alkoikin olla jo aika heikko. Toukokuussa olimme muutaman viikon Japanin leirillä ja sen jälkeen on tehty tosi hyvä valmistava tekniikka- ja taktiikkaleiri Pajulahdessa.

-Viikonlopuksi lähden Slovenian Celjeen Eurooppa Cupiin, mutta lievän kuumeilun vuoksi täytyy nyt vielä harkita, ottelenko lainkaan tai ottelenko normaali sarjaani ylempänä. Muuten olen ollut täysin kunnossa ja mitkään kolhut tai entiset vammat eivät ole harjoitteluani haitanneet.

-Karsintaturnaukset ja maailman ranking ovat todistaneet minulle sen, että pystyn voittamaan maailman parhaita ja rankingin kärkinimiä. Nyt nautitaan vuosia jatkuneen kovan työn tuloksista, Sundberg kommentoi.

-Meillä on koko ajan ollut kristallin kirkkaana tavoite selvä eli pääseminen ja menestyminen Lontoossa. Vaikka Jaanan osalta tilanne alkoi näyttää jo huonolta, kun suoraa paikkaa karsinnasta ei saatu, valmentautumista on jatkettu täydellä höyryllä kohden Lontoota. Nyt tässä kylmäpäisyys palkitaan ja Jaanalla on alla tosi hyvä harjoittelu Japanin leireineen, päävalmentaja Mika Mukkula kertoo.

Jaana Sundbergin olympiakarsinnan kohokohdat olivat syksyn 2011 Rotterdamin Grand Prix -turnauksen voitto sekä hopemitalit Briminghamin (2010) ja Budapestin (2012) maailmancupeissa. Kaikkiaan Sundberg oli mitaliotteluissa yhteensä 11 karsintaturnauksessa.

Riihimäen Judoseuran kasvatin Jaana Sundbergin olympiahistoria on ollut ohdakkeinen. Ateenan 2004 ja Pekingin 2008 kisojen karsinnoissa Sundberg jäi ilman kisapaikkaa, vaikka oli karsintojen paras suomalainen. Molemmilla kerroilla hän sijoittui karsintalistoilla ensimmäisten karsiutuneiden joukkoon.

Nyt Lontoon karsinnassa sama oli toistua. ”Dejavuu”, kirjoitti Sundberg karsinnan päätyttyä Facebook profiiliinsa. Sundberg keräsi suomalaisista tälläkin kertaa muhkeimman karsintapistepotin, mutta jälleen listasijoitus oli ensimmäisen putoajan paikalla. Asian selittää se, että Sundbergin painoluokka alle 52 kiloa on kansainvälisesti ja etenkin eurooppalaisesti yksi kilpailluin ja kovatasoisin. Muissa painoluokissa pääsee yleensä vähemmillä pisteillä karsintarajan yli.

Facebook täyttyy onnittelijoista

Jaana Sundbergin ja hänen puolisonsa Valtteri Jokisen ylläpitämä Facebook sivusto ippon.fi on alkanut täyttyä onnittelijoista jo ennen uutisen virallista julkistamista. Sivujen profiilikuvan teksti ”We do London” ei ole jättänyt tämän pariskunnan ”yhteistä harrastusta” kenellekään epäselväksi. Valtteri Jokinen varmisti paikkansa Lontooseen karsinnan kautta jo aiemmin keväällä.

Judon Lontoon olympiakarsinta kesti kaikkiaan 24 kuukautta ja sisälsi Sundbergin osalta yhteensä 26 turnausta ympäri maailmaa. Judon olympiakarsinnassa karsintapisteille ylsi kaikkiaan yli 3.500 judokaa kaikilta mantereilta.

Aikaisemmin keväällä Lontoon paikkansa varmistivat Valtteri Jokinen (alle 60 kg) ja Johanna Ylinen (63 kg).

Suomen Olympiajoukkueen valinnasta vastaa Suomen Olympiakomitea.

Faktat:

Jaana Sundberg

Syntynyt: 1983

Painoluokka: alle 52 kg

Seura: Riihimäen Judoseura

Asuinpaikka: Lahti

Ammatti: aliupseeri

Koulutus: liiketalouden tradenomi

Haastattelut ja haastattelupyynnöt

Pekka Lehdes 040 5868089 (toiminnanjohtaja, Judoliitto)

Mika Mukkula 040 520 5487 (päävalmentaja, Judoliitto)