Jaana Sundberg otteli viidenneksi Masters-turnauksessa

Jaana Sundberg otteli lauantaina Venäjän Tjumenissa käydyssä judon Masters-turnauksessa viidenneksi painoluokassaan alle 52 kiloa. Sundberg joutui dramaattisesti luovuttamaan pronssiottelunsa Romanian Andreaa Chitua vastaan saatuaan Chitun polvesta tainnuttavan iskun päähänsä harmittoman näköisessä mattoonvientitilanteessa, kun ottelua oli vain käyty puoli minuuttia.

Masters-turnaukseen oli kutsuttu painoluokkien 16 maailman rankinglistan parasta judokaa. Sundberg lähti turnaukseen maailman listan 12. sijalta.

Sundberg voitti avausottelussaan Venäjän Yulia Ryzhovan viiden pisteen suorituksella. Toisessa ottelussaan Sundberg sai vastaansa Mongolian Tsolmon Adiyasambuun, jonka Sundberg voitti toukokuun alussa Bakun Grand Slam –turnauksen loppuottelussa. Tällä kertaa Adiyasambuu oli parempi tehden kymmenen pisteen suorituksen 20 sekuntia ennen ottelun päättymistä. Adiyasambuu eteni loppuotteluun.

Keräilyottelussaan Sundberg sai vastaansa Brasilian Erika Mirandan. Sundberg vei ottelun kymmenen pisteen arvoisella suorituksellaan, kun ottelua oli käyty kaksi minuuttia. Midandan oli tehnyt sitä ennen Sundbergista viiden pisteen suorituksen.

Pronssiotteluunsa Sundberg sai vastaansa Romanian Andreaa Chitun, joka ennen tätä turnausta oli maailman listalla viidennellä sijalla. Ottelu sai valitettavan lopun, kun harmittoman näköisessä mattoonvientitilanteessa Chitun polvi kolahti Sundbergin päähän tainnuttavasti. Sundberg pyrki jatkamaan ottelua, mutta se jouduttiin keskeyttämään, kun Sundberg yritti epävarmoin askelin hoiperrella aloituspaikalleen.

Jaana Sundberg nousee Tjumenin turnauksen tuloksellaan Kansainvälisen Judoliiton (IJF) rankinglistalla sijalta 12 kymmenen parhaan joukkoon. Sundbergin aiempi 12. sija oli jo kautta-aikojen paras suomalaisjudokan saavuttama IJF-rankingsijoitus. Kansainvälisen liiton rankinglistojen virallinen päivitys ilmestyy ensi viikolla.

Tulospalvelua saatavissa osoitteessa www.ijf.org