Jaana Sundberg odotetusti vuoden 2011 naisjudoka

Suomen Judoliitto palkitsi Urheilugaalassa vuoden 2011 parhaat seuraavissa kategorioissa: vuoden naisjudoka, vuoden miesjudoka, vuoden valmentaja, vuoden nuori judoka, vuoden kouluttaja, vuoden judoseura ja vuoden seurajohtaja.

Palkitut:

Vuoden naisjudoka: Jaana Sundberg, Riihimäen Judoseura

Vuoden miesjudoka: Valtteri Jokinen, Riihimäen Judoseura

Vuoden nuori judoka: Anni Ikälä, Lappeenrannan Kamiza

Vuoden valmentaja: Manne Isoranta, Lahden Judoseura

Vuoden judotuomari: Juhani Sammallahti, Himangan Judoseura

Vuoden kouluttaja: Jani Suokanerva, Koyama, Rovaniemi

Vuoden judoseura: Tikkurilan Judokat, Vantaa

Vuoden seurajohtaja: Sami Pirinen, Raahen Judo

Jaana Sundberg on paras naisjudoka vuoden 2011.  Vuoden parhaina saavutuksia olivat kutsu ensimmäisenä suomalaisena kovatasoiseen Masters -turnaukseen, Grand Prix -pronssi Abu Dhabista sekä Sotilaiden maailmanmestaruuskilpailujen pronssi.  Jaana tavoittelee olympiapaikkaa Lontooseen ja on vuoden aikana napsinut kisapaikkaan oikeuttavia pisteitä vakuuttavasti. Jaana on 16. painoluokkansa – 52 kg olympiarankinglistalla.

Valtteri Jokinen on vuoden miesjudoka. Valtteri taisteli itsensä pronssimitalille Grand Prixissä Bakussa. Valtterin tavoitteena on Lontoon Olympialaiset.  Vuoden aikana Valtteri on saavuttanut World Cup, Grand Prix ja Grand Slam – turnauksissa otteluvoittojen ja pistesijoitusten kautta olympiarankinglistalla sijan 21 painoluokassaan – 60 kg.

Anni Ikälä on vuoden 2011 paras nuorijudoka. Anni on esimerkillisesti yhdistänyt tavoitteellisen, huipulle tähtäävän judoharjoittelun sekä opinnot Pajulahden urheiluopistossa. Määrätietoisena nuorena Anni kuntoutti polvensa kilpailukuntoon ja taisteli upeasti nuorten EM – kilpailuissa sijalle 5.

Manne Isoranta on oivallinen valinta vuoden2011 valmentajaksi. Manne on henkilökohtainen valmentaja Lontoon olympialaisiin tähtäävälle Johanna Yliselle, joka otti ensimmäisenä suomalaisena sarjavoiton World Cupissa Minskissä. Manne kouluttaa itseään jatkuvasti pitäen valmentajan ammattitaitonsa ajan tasalla. Manne on valmis jakamaan tietojaan ja osaamistaan mielellään valmentajakollegoilleen. Hän opastaa asiantuntevasti kehittelemiään harjoitusmenetelmiä niin judovalmentajille kuin muillekin sekä haastaa kilpailevat judokat testaamaan omia rajojaan ollen itse esimerkkinä.

Juhani Sammallahti on vuoden judotuomari. Juhani on innokas ja oppimishaluinen tuomari, joka on ennakkoluulottomasti kehittänyt ja ajantasaistanut tietoteknisiä sovelluksia judotuomareiden käyttöön. Juhani on luonut Facebookiin Tuomio-palstan, opastanut ja ottanut tuomareiden käyttöön Googlen sovelluksia sekä päivittää tuomarirekisteriä.

Jani Suokanerva on vuoden kouluttajia. Jani on ansioituneesti kouluttanut judon perusasioita niin Pohjois-Suomen aluekouluttajana kuin tuomarikouluttajana. Jani pitää omaa ammattitaitoaan judokouluttajana yllä esimerkillisesti osallistumalla järjestettyihin kouluttajakoulutuksiin. Janin myönteisen, kehittävän kritiikin avulla Judoliiton koulutusmateriaaleihin sekä -menetelmiin on saatu uutta ilmettä.

Tikkurilan Judokat valittiin vuoden seuraksi esimerkillisen toiminnan laajuuden ja aktiivisuuden perusteella. Tikkurilan Judokat oli ehdolla vuoden 2011 Pohjola Palkinnon saajaksi sekä esiintyi mallikkaasti SISU -ohjelmassa. Seura selvitti tiensä kuuden parhaan seuran joukkoon. Tikkurilan Judokat osoitti jälleen kerran ennakkoluulottomuutta ryhtymällä viiden kamppailulajin (judon, miekkailun, nyrkkeilyn, painin ja taekwondon) uuden, ensimmäistä kertaa järjestettävän Olympiakamppailutapahtuman järjestelyistä vastaavaksi tahoksi.

Sami Pirinen on toiminnallaan osoittanut olevan näppärä valita vuoden 2011 seurajohtajaksi. Sami Pirinen on Raahen Judon puheenjohtaja. Vuoden aikana Sami on toiminnallaan rohkaissut seuransa nuoria osallistumaan valtakunnalliseen Your Move 2011 suurtapahtumaan, luotsannut nuoria SM-mitaleille, ohjannut ja kannustanut seuran ohjaajia koulutuksiin. Samin myötävaikutuksella seura osallistuu Judoliiton pilotti hankkeeseen nuorten harjoittelun kulttuurin kehittämiseksi. Lisäksi seura on ottamassa rohkean kehitysaskeleen ilmoittautumalla Judoliiton uuteen Seurakehittämishankkeeseen.

Judoliiton hallitus sekä toimiston henkilöstö onnittelee kaikkia vuoden ansioituneita judokoita sekä heidän seurojaan erittäin hyvästä vapaaehtoistyöstä judon hyväksi.