Jaana Sundberg nousi maailman listalla 8. sijalle

Jaana Sundberg paranteli entuudestaan historiallista sijoitustaan Kansainvälisen Judoliiton (IJF) rankingissa. Viime viikonlopun Tjumenin Masters-turnauksen viides sija nosti Sundbergin jo kahdeksannelle sijalle. Sundbergin sijoitus listalla ennen Masters-turnausta oli 12.

Listan kärjessä on ylivoimaisena Sundbergin Lontoon olympialaisissa voittanut Kosovon Majlinda Kelmendi. Listan kärkikymmenikössä on mukana kaksi japanilaista, mutta muutoin kärkipaikat jakautuvat eri maihin. Judon suurmaista Ranskasta, Venäjältä, Hollannista tai Saksasta yksikään ei ole onnistunut saamaan edustajaansa listalla Sundbergin yläpuolelle.

IJF-rankingissa Sundbergin yläpuolella olevasta seitsemästä urheilijasta hän on uransa aikana kohdannut kaikki. Listalla Sundbergin yläpuolella olevista hän on pystynyt voittamaan Romanian Andreea Chitun, Brasilian Erika Mirandan ja Mongolian Tsolmon Adiyasambuun. Listan ylivoimaiselle kärkinaiselle Kosovon Majlinda Kelmendille Sundberg hävisi helmikuussa Pariisin Grand Slamissa niukasti yhdellä varoituksella.

Sundbergin seuraava tilaisuus parantaa listasijoitustaan on Moskovan Grand Slam –turnauksessa 20.-21. heinäkuuta.

Kansainvälisen Judoliiton (IJF) ranking painoluokan naiset alle 52 kg kymmenen kärki (suluissa ranking-pisteet):

1. Majlinda KELMENDI KOS (2240)
2. Andreea CHITU ROU (1350)
3. Yuki HASHIMOTO JPN (1310)
4. Yanet BERMOY ACOSTA CUB (1206)
5. Erika MIRANDA BRA (1100)
6. Takumi MIYAKAWA JPN (1030)
7. Tsolmon ADIYASAMBUU MGL (956)
8. Jaana SUNDBERG FIN (826)
9. Mareen KRAEH GER (796)
10. Ilse HEYLEN BEL (780)