Huipputuloksia Oulun judokilpailuissa

Kolmannen kerran kokoontuivat Hiukkavaaran judosalille Suomen parhaat katojen- eli liikesarjojen esittäjät. Viime vuonna EM-pronssia voittaneet heittäjät Tikkurilan Pasi Oinas – Mika Salsoila voittivat selvästi nage-no-katan eli heittojen liikesarjan.

Matti Tieksola:

-          Olin katsomossa suoritukseni jälkeen seuraamassa muiden pisteitä.  Oli huikeata huomata että pisteet riittivät pronssille. Vaikka yritinkin pitää pokkani kasassa, niin väkisinkin tippa nousi silmään. Mutta kyllä Ouluunkin on mukava tulla – täällä on katatreeneissäkin pitkä historia, Pasi Oinas kertoi.  Liikesarjoissa tulokset ilmoitetaan prosentteina ja yli 80 %:n kiipeävät tulokset ovat kovia.  Tikkurilalaisparin prosentti oli 84 %.

Oulun Judokerho Eero Pelkonen parinaan Harri Pelkonen suorittavat osuuteensa kahteen kertaan.  Korkeammat pisteet tulivat Eeron ollessa heittäjänä.

Sidontojen, käsilukkojen ja kuristusten sarjassa pari vuotta sitten EM-pronssia voittaneet Hollolan Mikko Tuominen ja Samu Laitinen olivat Oulun tatamillakin selviä ykkösiä.  Parivaljakon tehokkaat ja erityisesti todenmukaiset tekniikat tuottivat 84 prosenttisen tuloksen.

Suomen Dan-kollegion puheenjohtajana toimiva Mikko Tuominen kertoi kataharjoittelun lisääntyneen viime vuosien aikana.  – Olemme kollegion nimissä panostaneet sekä harjoiteluun että kilpailujen järjestämiseen.  Tavoitteena on saada joka alueelle yksi kilpailu vuodessa. Oulu on näyttänyt hyvää esimerkkiä muille alueille, Mikko Tuominen kertoi.

Pohjois-Suomesta oli kaksi paria mukana ja heistä Tornion Kokkai-kania edustavat Marko Keto parinaan Jouni Tiiro esitti hyvän ja toimivan kokonaisuuden, jonka pistemäärä riitti viidenteen sijaan.  Raahelaiset Hannu Toppila ja Ari Kalaja saivat runsaasti kokemusta ensi esiintymisellään katakilpailuissa.  -  Hieno kokemus, vaikka sijoitus oli mitä oli.  Tästä on hyvä jatkaa.

________________________________________________________________

Suomen Dan-Kollegio ry                             Kansallinen katakilpailu 9.2.2013 Oulu
                                                                                                Pisteet Prosentit
Nage-no-kata