Huippujudokat kisasivat kadulla Tukholmassa

Helsinki löi Oslon ja kärsi tappion Tukholmalle joukkuekisassa, joka käytiin lauantaina ulkoilmassa Tukholman Medborgarplatsenilla. Pääkaupunkien mukaan nimetyissä maajoukkueissa olivat edustettuina aikuisten lisäksi alle 21- ja 18-vuotiaat naiset ja miehet.

Helsinki voitti Oslon selvin luvuin 18-9. Erityisesti miehet näyttivät norjalaisille vastustajilleen, mihin suuntaan maan vetovoima vie. Tukholmaa vastaan nuoret aloittivat tasaisesti. Mutta ruotsin aikuiset olivat nyt väkevämpiä ja tulos 17-10 Tukholman hyväksi. Tukholma löi selvästi myös Oslo, joten ruotsalaisille jaettiin kultamitalit, suomalaisille hopeaa ja norjalaisille pronssia.

Toriyleisö nautti judoviihteestä ja omiensa menestyksestä iltapäivän auringossa. Uudenlaisen kilpailun johtaja ja idean isä Josef Macias sanoi haaveilleensa judokilpailun tuomisesta keskelle kaupunkia. Suuri yleisö ei ruotsissakaan tunne hyvin judotähtiään, vaikka maalla on vahva joukkue kansainvälisillä taatameilla. ”Me menemme nyt sinne missä ihmiset ovat”, Macias sanoi.

Tapahtuman nettisivut osoitteessa http://www.ncjc.se/