Huippu-urheilun muutosryhmän väliraportissa oikeat päälinjat

Huippu-urheilun muutosryhmä esitteli Suomen Olympiakomitean valtuuskunnalle väliraporttinsa. Valtuuskunta hyväksyi väliraportin lähtökohdat, tavoitteet ja ratkaisuesitysten päälinjat. Seuraavaksi odotetaan muutoksen toteutuksen yksityiskohtia. Huippu-urheilun uudistuneen toiminnan on tarkoitus käynnistyä vuoden 2013 alussa.

Suomen Olympiakomitean valtuuskunta hyväksyy huippu-urheilun muutosprojektin työryhmän 17.11.2011 esittelemän väliraportin lähtökohdat, vision ja tavoitteet sekä ratkaisuesitysten päälinjat.

”Muutosryhmän väliraportti antaa hyvän pohjan huippu-urheilun muutostyön jatkamiselle vuoden 2012 aikana, jolloin päästään konkreettisemmin eteenpäin”, totesi Olympiakomitean valtuuskunnan puheenjohtaja Kalervo Kummola.

Valtuuskunta edellytti, että vuoden 2012 aikana muutosprojektin työryhmä valmistelee toteutuksen yksityiskohdat ja tarvittavat sopimukset eri toimijatahojen kanssa seuraavilla osa-alueilla siten, että uudistettu toiminta voi käynnistyä vuoden 2013 alussa:

• Urheilijan polku lapsuudesta huipulle: yksi kokonaisuus, jossa eri tahot vahvistavat polkua
  • Huippuvaiheen ratkaisut: lajiyhteistyön ja lajien vahvistaminen, asiantuntijaverkoston luominen
  • Urheiluakatemiatoiminta: lajien, urheiluakatemioiden, seurojen, opistojen ja valmennuskeskusten ja muiden toimijoiden toimenpiteet ja roolit
  • Osaamisen kehittäminen: tutkimus- ja kehittämistoiminnan johtaminen käytännön valmennukseen
  • Valmentajuuden vahvistaminen: valmentajakoulutus, työolosuhteet, vakanssit, arvostus

Osa uudistuksista voidaan mahdollisesti käynnistää jo vuoden 2012 aikana.

Valtuuskunta edellytti lisäksi, että muutosryhmä esittelee valtuuskunnan kevätkokouksessa raportin muutostyön toimeenpanovaiheesta. Huippu-urheilun muutosryhmän väliraportti on luettavissa muutostyön nettisivuilla: www.huippu-urheilunmuutos.fi.

Lisätietoja: pääsihteeri Jouko Purontakanen 0400-408065

*******

Lajiliittojen keskustelutilaisuuden tiistaina 22.11. klo 9.00-11.00

SLU:n ja Humun yhteinen aamiaisinfo: Urheilijan polku… Liikuntajärjestöjen yhteiset valinnat… Visio2020

Uudistuva huippu-urheilu 2010-luvulla. Olympiakomitean valtuuskunta käsittelee 17.11.2011 muutosryhmän esityksen suomalaisen huippu-urheilun uudistamiseksi. Tule kuulemaan ja keskustelemaan!

Olemme maailman liikkuvin urheilukansa 2020. Tule kuulemaan ja keskustelemaan, miten SLU:n syyskokouksessa 19.11.2011 tehdyt päätökset muuttavat suomalaista liikuntaa ja urheilua ja sen yhteistä johtamista.

Aika: Ti 22.11.2011 klo 9.00-11.00

Paikka: SLU-talo, salit 1-3, Radiokatu 20, Helsinki