Harjoittelusta tukea liukkaille! – Invalidiliiton Talvisia jännitysnäytelmiä -kampanja käynnistyy

Invalidiliitto kampanjoi tammi–maaliskuussa turvallisemman liukkailla liikkumisen puolesta teemalla ’Talvisia jännitysnäytelmiä’. Kampanjan yhteistyökumppanina on Suomen Judoliitto.

Talvisten jännitysnäytelmien päärooliin voi joutua kuka vain, mutta kaatumisriskiin voi myös vaikuttaa.

– Oikeiden varusteiden ja turvavälineiden rinnalle nostetaan nyt ihmisen omaan aktiivisuuteen ja voimavaroihin perustuvat keinot liukkauden kanssa pärjäämiseksi. Siksi tarjoilemme nyt yhdessä Judoliiton kanssa tietoa turvallisemman kaatumistavan harjoitteista, kuvaa suunnittelija Hanna Löfgren Invalidiliitosta.

Turvallisempi kaatumistapa haltuun!

Turvallisemman kaatumistavan vaiheisiin pääsee tutustumaan videon ja havainnollisten kuvaohjeiden kautta kampanjasivuilla osoitteessa www.liukastumis.info. Lisäksi Invalidiyhdistysten väelle eri puolilla Suomea järjestetään turvallisemman talviliikkumisen iltoja.

Tasapainon kehittämisellä ja turvallisemman kaatumistavan harjoittelulla haetaan lisää varmuutta liikkumiseen.

– Taattua tapaa olla kaatumatta tai kaatua loukkaantumatta ei voi kukaan luvata. Tasapainon harjoittaminen edesauttaa kuitenkin pystyssä pysymistä. Uskomme myös, että turvallisemman kaatumistavan harjoitteilla voidaan vähentää joitain tyypillisiä liukastuessa tulevia vammoja, kertoo koulutuspäällikkö Marita Kokkonen Judoliitosta. Toimintakyvyn kannalta olisi tärkeää, ettei liukastumispelosta muodostu liikkumista rajoittavaa peikkoa.

Lisätietoa kampanjasta:
www.liukastumis.info ja