Hallituksen kesäkokous Turussa

Hallituksen kokous 4/2016

Hallitus hyväksyi kesäkokouksessaan Turussa 10. kesäkuuta uudet graduointisäännöt. Ne tulevat voimaan ja julkistetaan oikoluvun jälkeen perjantaina 1.7. 2016, jolloin dankollegio esittelee ne nuorten EM-kisojen yhteydessä pidettävässä tiedotustilaisuudessa. Tilaisuus pidetään Vantaan Energia-areenalla alkuotteluiden ja finaalien välissä.

Kilpailumatkoille ilmoittautumisessa ja niiden laskutuksessa kokeillaan uutta järjestelmää, jossa matkan hinta on määritelty ennalta ja maksaminen tapahtuu ennen matkaa. Näin matkalle lähtijä tietää ilmoittautuessaan tarkasti, mitä matka hänelle maksaa, ja toisaalta laskutuksen hallinnointi tehostuu. Haasteena on kilpailumatkan kustannusten tarkka arviointi ennakkoon. Käytäntöä testataan alle 21-vuotiaiden Berliinin kisassa heinäkuussa ja nuorten SWOP-kisassa syyskuussa.

Ensi vuodeksi kehitetään kokeiluun ottelujärjestelmää, jossa ei ole kiinteitä sarjoja vaan poolit muodostetaan mahdollisimman tasaväkisiksi ikä, paino ja ottelijan taso huomioiden. Tavoitteena on saada eri kehitysvaiheissa oleville judokoille mahdollisuus päästä ottelemaan mahdollisimman mielekkäästi. Järjestelmää kokeillaan sekä lapsilla, nuorilla että aikuisilla pilottikilpailuissa, jotka valitaan nykyisistä, kokeiluun halukkaista kalenterikilpailuista.

Hallitus päätti, että SM-viikkoon ei ensi vuonna osallistuta. Monilajinen tapahtuma järjestetään 2017 heinäkuussa, ja ajankohta soveltuu huonosti judokoiden kilpailu-ja harjoituskausiin. Tänä vuonna oltiin mukana nuorten SM-kisalla.

Tea Laakkosen talouskatsauksen mukaan Judoliiton talous on tässä vaiheessa viimevuotista paremmalla tolalla ja budjetissa sillä tarkkuudella kuin vuoden puolivälissä on tarpeellista

Miikka Neuvosen EM-kisakatsauksen mukaan Alle 18-vuotiaiden EM-kisoihin Vantaalle on tulossa odotettua enemmän osallistujia. Ilmoittautuneita on 461 urheilijaa sekä 180 valmentajaa ja muuta tukihenkilöä yhteensä 42 eri maasta.