George Kerrille 10. dan

Kansainvälinen Judoliitto on myöntänyt 10. danin vyöarvon skottilaiselle George Kerrille. Hän on seitsemäs 10. dan judossa.

-Otan tämän vastaan nöyränä ja hämmentyneenä. Täällä on niin monia muitakin, jotka ovat merkinneet judolla paljon, kommentoi George Kerr Pariisin Grand Slam –turnauksen yhteydessä suoritussa seremoniassa.

Kerr, 72, oli 1950-luvulla ensimmäisiä eurooppalaisia judokoita, jotka lähtivät hakemaan judo-oppia Japanista. Hän voitti urallaan useita EM-mitaleita.

Kilpauransa jälkeen Kerr lähti tuomarin uralle. Hän on ainoa britti, joka on tuominnut olympiafinaalissa kaksissa olympialaisissa 1972 ja 1976.

Tuomariuran jälkeen hän aloitti Itävallan maajoukkueen valmentajana. Kerr valmensi mm. kaksinkertaista olympiavoittajaa Peter Seisenbacheria.

1990-luvulla Kerr toimi Euroopan Judoliiton urheilujohtajana ja varapuheenjohtajana. Vuoden 1991-1997 hän oli Iso-Britannian Judoliiton puheenjohtaja. Vuodesta 2002 lähtien hän on ollut liittonsa presidentti.

Kerrin oma seura Edinburgh Judo Club on yksi kovatasoisimmista mestarien talleista briteissä. Seura on tehnyt vuosien ajan tiivistä vaihtoa japanilaiset Tokai Yliopiston kanssa. Tokain kovimmat judokat ovat päässeet Skotlantiin harjoittelemaan ja opiskelemaan kieltä ja vastaavasti Kerrin seuran judokat ovat päässeet harjoittelemaan Tokaihin. Maailman mestarit Yoshi Nakamura ja Hidetoshi Nakanishi ovat harjoitelleet Kerrin salilla. Viimeisin skottilaisen kielikylvyn saanut japanilaismestari on olympiavoittaja Kosei Inoue. Vuoden 1999 maailmanmestari Graeme Randall on myös Kerrin seuran kasvatti.

George Kerr on palkittu lukuisilla huomionosoituksilla. Tammikuussa hänelle myönnettiin Japanin hallituksen tunnustus Japanin ja Iso-Britannian välisen ystävyyden ja yhteisymmärryksen edistämisestä. 2003 hänelle myönnettiin Kansainvälisen Judoliiton kultainen ansiomerkki. Vuonna 2002 hänet nimettiin Skotlannin urheilun Hall of Fameen.

-Olen enemmän kuin ilahtunut ja ylpeä. Tämä on fantastinen kunnianosoitus Georgelle ja brittiläiselle judolle, kommentoi Iso-Britannian Judoliiton puheenjohtaja Densign White. Hänellä on ollut hämmästyttävä ura urheilijana, tuomarina, valmentajana ja urheilujohtajana. Hän jatkaa edelleen työtään Iso-Britannian ja judon lähettiläänä ympäri maailman. Hän toimii korkeimmalla tasolla ja samalla hän uhraa aikaansa judon opettamiseen vasta-alkajille.

Katso George Kerrin otteluvideo judovision.orgin sivuilta klikkaamalla tästä.