Emilia Kanerva valmentaja Markus Pekkolan onniteltavana MM-hopean saatuaan. Kuva: Risto Saha.

Emilia Kanervalle alle 18-vuotiaiden MM-hopeaa Sarajevossa

Emilia Kanerva otti hopeaa Sarajevossa käydyssä alle 18-vuotiaiden MM-kisoissa painoluokassaan alle 57 kiloa. Kanervan kesän arvokisojen mitalitilillä on viikkoa aiemmin voitettu pronssi Nuorten Euroopan Olympiafestivaaleilla ja kuukautta aiemmin voitettu ikäluokan Euroopan mestaruus.

Alle 57-kiloisissa otteleva Emilia Kanerva voitti avausottelussaan Mongolian Icninkhorloo Munkhtsedevin ipponin arvoisella osotogari-jalkaheitollaan. Kanerva teki mogolialaisesta myös seitsemän ja viiden pisteen suoritukset lonkkaheitoilla.

Toisessa ottelussa Kanervan vastustajaksi tuli Venäjän Danna Nagucheva, joka oli Kanervan tavoin pronssilla viikkoa aiemmin otelluissa Euroopan Nuorten Olympiafestiavaaleilla. Naguchevaa varoitettiin ottelussa kahdesti passiivisuudesta. Ottelun puolivälin jälkeen Kanerva onnistui seitsemän pisteen arvoisesti lonkkaheitossaan.

Kanervan kolmas vastustaja oli Brasilian Vitoria Andrade. Kanerva sai Andraden sidontaan, joka tuotti viiden pisteen suorituksen.

Paikasta loppuotteluun Kanerva kamppaili Puolan Angelika Szymanskaa vastaan. Puolalainen puolusti vahvasti vasen kylki edellä estäen Kanervan lempiliikkeen lonkkaheiton. Szymanskan puolustus kuitenkin herpaantui sen verran, että Kanerva pääsi kuittaamaan viiden pisteen suorituksen lonkkaheitollaan.

Loppuottelussa Japanin Ryoko Takeda oli Kanervalle liian vahva. Kanervaa huomattavasti lyhyempi Takeda teki ottelussa kaksi viiden pisteen ja yhden seitsemän pisteen suoritukset.

Emilia Kanervan kausi on ollut varsin menestyksekäs. Tänä vuonna Kanerva on hävinnyt vain kaksi ottelua. MM-loppuottelun ja Euroopan Nuorten Olympiafestivaalien semifinaalin.

Onnitteluja Emilialle voi lähettää vaikkapa Judoliiton Facebookissa tai Twitterissä.