Emilia Kanervalla upeasti kultaa Sofian EM-kisoissa

Suomen ja Kirkkonummen Judoseuran Emilia Kanerva voitti Sofian alle 18-vuotiaiden kisoissa kultaa suvereenilla esityksellä lauantaina 4.7.2015

Sarjansa ykkössijoitettu ja maailman rankingin kakkonen painoluokassaan -57kg Kanerva pääsi juhlimaan kultaa voittamalla finaalissa Venäjän Gryzlovan. Gryzlovalla on vyöllään kolme Eurooppa Cupin voittoa.

Ottelu eteni täysin Kanervan hallinnassa ja yleisö ehti jo juhlia ipponia minuutin kohdalla, joka kuitenkin tuomaritarkkailijoiden toimesta vähennettiin waza-ariksi. Emilia Kanerva sai tästä vain lisää pontta ja myllytti uusia hyökkäyksiä jatkuvasti lopulta päättäen ottelun tiukkaan sidontaan.

”Ensimmäisessä ottelussa oli takkuisuutta ja jännitystä. Ensimmäinen on aina kaikkein vaikein. Vastus koveni koko ajan. Poolifinaalissa ja semifinaalissa oli vaikeat vastukset ja vaati tarkkuutta koko ajan. ” Kanerva kertaa.

”Finaali oli erikoinen. Luulin jo voittaneeni ja jouduin uudelleen tsemppaamaan itseäni. Yritin vain tyhjentää mielen ja painaa päälle. Vastustaja väsyi ja huomasin sen. Tahdoin mestaruutta enemmän ja taistelin sen itselleni.” Kanerva iloitsee.

Edellisestä suomalaisten arvokisavoitosta junioreissa tai senioressa oli kulunut jo 15 vuotta.

”Emiliassa näkyy tunnollinen harjoittelu. Tämän eteen on tehty paljon töitä. Henkilökohtaiset valmentajat ja tukijoukot ovat tässä avainasemassa. Emilia on hallinnut koko kevään painoluokkaansa Euroopassa häviämättä yhtään ottelua. Emilian kylmäpäisyys finaalissa jätti lähes sanattomaksi!” Ikäluokan maajoukkuevalmentaja Otto Favén kuvailee.

Ensimmäisen kierroksen Kanerva pääsi vapaalla. Toisella kierroksella vastaan asettui Serbian Loncar, jonka Kanerva heitti ensin waza-arin arvoisesti ja sitten paketoi vastuksensa ulospääsemättömään sidontaan.

Toisessa ottelussa Ison-Britannian Lucy Day oli täysi vastaantulija ja Kanerva päätti ottelun korkealla, näyttävällä ipponilla. Kolmanteen otteluun vastaan asettui Sveitsin Keller. Tuttu vastustaja ei tälläkään kertaa löytänyt aseita Kanervaa vastaan ja hävisi kahdella waza-arilla.

Paikasta finaaliin Kanerva taisteli Saksan Hannah Deliuta vastaan. Aikaisempia otteluita tasaisempi ottelu eteni Kanervan hallitessa ja saaden useita vaarallisia tilanteita aikaan. Lopulta saksalainen joutui myöntämään Kanervan kolmella varoituksella paremmakseen.

Suomesta paikalla oli liki kolmekymmentä henkeä kannustamassa omiaan ja samalla tutustumassa järjestelyihin ensi vuoden omaa kisaisännyyttään varten. Paikanpäällä ollut Suomen Judoliiton puheenjohtaja Esa Niemi riemuitsi mestaruudesta.

” Huh huh. Uskomaton tunne. Kylläpä penkkiurheilussa voi tulla hiki! Kova työ tuottaa tulosta ja Emilia on hieno esimerkki ja esikuva suomalaiselle judonuorisolle.” Niemi iloitsee.

Toiko hurja kannustus suoritukseen vielä vähän ekstraa?

”Oli hieno fiilis saada noin paljon ja hurjaa kannustusta. Siitä sai sen vähän lisää tsemppiä.” Emilia iloitsee.

Päivän toinen suomalainen Artur Tvauri voitti yhden ottelun ipponilla ja hävisi toisen tiukan taiston ipponilla Viron Puhmille.

Kahden viikon päästä joukkueella odottaa seuraava koitos. Nuorten olympiapäivät EYOF-kisat Georgian Tbilisissä.

Kuvia ja videoita tästä päivästä löytyy osoitteessa www.eju.net ja EJUn facebook-sivuilta.