Dan-kollegion tiedotustilaisuus 1.7.2016 Energia-areenalla – kysymyksiä voi esittää myös etukäteen

Uusista graduointisäännöistä järjestetään tiedotustilaisuus kiinnostuneille alle 18-vuotiaiden EM-kisojen yhteydessä perjantaina 1.7. 2016 heti mitaliottelujen jälkeen. Tilaisuuden vetää Dan-kollegion puheenjohtajan Peter Mickelsson. Kysymyksiä voi lähettää myös etukäteen osoitteeseen toimisto@judoliitto.fi.

Lähetetyistä sekä tilaisuudessa esitetyistä kysymyksistä ja vastauksista tullaan julkaisemaan koonnos judoliiton verkkosivuilla. Alla muutamia kollegiolle ja hallitukselle jo esitettyjä kysymyksiä vastauksineen:

En ole juuri kilpaillut. Voinko ikinä saavuttaa mustan vyön?
Aktiivijudokoilla on mahdollisuus saavuttaa danarvoja vaikkei kilpailupisteitä olisikaan. Vyöarvo on merkki judotaidoista, ja taitoa pitää pystyä osoittamaan ennen vyökoetta joko voittamalla judo-otteluita, menestymällä taitotasokilpailuissa (kata), toimimalla ohjaajana, valmentajana, opettajana tai tuomarina judokilpailuissa. Kaikki judoa edistävä toiminta katsotaan lisäksi kokelaan eduksi.

Milloin vyökokeeseen tulisi hakea?
Vyökokeeseen voi hakea sen jälkeen kun minimiaika on täynnä edellyttäen, että on hankkinut tarvittavan määrän kilpailupisteitä. Kilpailupisteiden puuttuessa minimiaika on kaksinkertainen.

Miksi kilpailijat saavat nopeammin vyökoekelpoisuuden?
Kamppailulajissa kannustetaan kilpailemaan, ja otteluiden voittaminen on osoitus käytännössä toimivista judotaidoista. Kilpailupisteitä saa voitetuista otteluista. Ippon-voitosta saa pisteen ja muista voitetusta ottelusta saa 0,5 pistettä.

Anotaanko ylempiä vyökorotuksia?
5. dan ja sitä korkeampaa vyöarvoa ei haeta oma-aloitteisesti, mutta joku muu voi esittää henkilölle vyöarvon korotusta.  Se otetaan alkukäsittelyyn ja kokelaalta pyydetään hakemus, jos näytöt katsotaan riittäviksi.