Artur ja Erkki: Lenkai 30.4.-1.5.2011 Pietari

*************************
Tulokset suomalaisten osalta:

Pojat U14-42 kg  pronssia Artur Tvauri (6 voittoa 1 tappio)

Luukas Saha (2 voittoa, 1 tappio)

Pojat U14-50 kg
  Alfred Viinanen (1 tappio)

M-66 kg
     kultaa Ville Kiljander
                             Tomi Heikkinen (1 tappio)

M-73 kg
    5. Eetu Laamanen,
                             7. Kalle Teivaala
                            Valtteri Pajunen (1 voitto 2 tappiota)

M-90 kg
  hopeaa  Antti Virta
                            pronssia Mikko Sykkö

*************************
Risto Sahan muokkaama kuvagalleria löytyy painamalla tästä >>
REISSUVIDEON pääset katsomaan painamalla tästä >>

Päätettiinpä lähteä TehoTiimiin kuuluvan C-nuoren Artur Tvaurin kanssa katsomaan, minkä väristä se ruoho oikeasti on itänaapurissa Venäjällä. Artur on kiertänyt Viron, Latvian ja Saksan kisoja TehoTiimin mukana jo joitain vuosia. Kerta se on ensimmäinen Venäjällekin.

"Dima" Dmitri Efimov on järjestänyt reissun tähän "voiton päivän" turnaukseen jo viisitoista vuotta. Reissulla on mukana ollut pääasiallisesti Kouvolan Judoseuran ja Tampereen Judon väkeä. Itse olin edellisellä reissullani vuonna 2006 ja nyt päätin lähteä katsastamaan turnauksen uudelleen.

Matkasta ja sen järjestelyistä:
Matkan hinta oli Kouvolasta mukaan tuleville 180 € joka sisälsi matkat, majoituksen ja kisamaksun. Viisumit jokainen hankki itse. Minä ja Artur lähdimme matkaan perjantai-aamuna seiskalta Helsingistä. Omalla autolla Kouvolaan, jossa odotettiin hetki pikkubussien saapumista. Venäläisrekisterissä olevilla busseilla huristeltiin Nuijamaan kautta Venäjälle ja sieltä Pietariin. Kuskina toisessa bussissa oli venäläinen "vatanen" ja toisessa venäläinen "grönholm" :) Ripeän bussimatkan jälkeen pääsimme alkuillasta punnitukseen joka järjestettiin Lenkain Dojolla. Sieltä siirtyminen Azimut-hotelliin, majoittuminen, iltaruokailut, yms. ja nukkumaan.

Lauantai oli meidän kisapäivämme. Sunnuntaina kisasivat Tampereelta tulleet aikuiset. Me kävimme sunnuntaina metrokierroksella keskustassa pällistelemässä Iisakin kirkkoa, Nevski Prospektia yms.

Sunnuntai-iltana kisojen päättymisen jälkeen pakkasimme kimpsumme ja kampsumme ja ajoimme taas pikkubusseilla takaisin Suomeen. Toinen bussi meni Kouvolaan ja toinen Tampereelle. Kouvolasta vielä omalla autolla kotiin Helsinkiin. Nukkumaan omaan sänkyyn pääsin sunnuntain ja maanantain välisenä yönä noin klo 2:00. Dimalle kiitos hyvin järjestetystä reissusta!

Kisa ja kisajärjestelyt:
Kisat pidettiin katsomolla varustetussa harjoitusjäähallissa neljällä matolla. Kisaajia oli kahdelle päivälle yhteensä ehkä noin 700? Lauantaina oteltiin U14 ja U20 sarjat, Sunnuntaina U17 ja aikuiset. Molemmat päivät mentiin yhdellä tuomarilla. Tytöille oli sarjat vain U17-ikäluokassa sunnuntaina.

Molempina päivinä kisat alkoivat aikataulussaan ja rullasivat käsipelillä hoidetuilla kaavioilla ihan mallikkaasti. Kaaviot oli kirjoitettu kyrilisillä aakkosilla, joten se toi hieman haastetta. Venäläiseen tapaan myöskään informaatiota ei jaettu muulla kielellä kuin venäjällä. Se toi hieman lisää haastetta. Onneksi apuna oli Dima!. Tulospalvelua ja em. asioita lukuunottamatta ainakaan minulla ei ole mitään valittamista kisajärjestelyistä.  Lauantai-iltapäivällä ennen finaaliotteluita pidettiin venäläiseen tapaan vielä hienot avajaiset puheineen, tanssiesityksineen ja paikallisine "maammelauluineen". Mahtipontista ja juhlallista. Ihan oma pukuhuone suomalaisille kisa-areenalla oli positiivinen yllätys !

U14-ikäluokassa oli erityissäännöt. Polviltaan tehdyt tekniikat oli kielletty. Myös kuristukset ja käsilukot olivat kiellettyjä. Jalkoihin ei saanut tarttua lainkaan; ei edes kombinaatio tai vastaheittotilanteissa. Vanhemmilla säännöt olivat ihan normaalit. Huomiota herätti se, että mattotyöskentelylle ei annettu aikaa juuri lainkaan. Mattohyökkäyksen tuli tapahtua heti ja tehokkaasti. Niillä mentiin.

Arturin U14-42kg kaaviossa oli ottelijoita hieman yli neljäkymmentä joten otteluita oli tulossa mukavasti. Yläkaaviossa Artur selvitti kaksi ensimmäistä vastustajaansa helpohkosti. Kavereiden nimet saattoivat olla "Березовский" ja "Шмаков" tai jotain sinne päin :) Kolmannessa ottelussa kirvelevä hantei tappio sarjan finalistille ja samalla hakemaan uusi tsemppi keräilyihin.

Keräilyistä Artur sai kolme lisäottelua, jotka oteltiin suoraan golden-scorena. Siis siten, että varsinaista otteluaikaa ei oteltu lainkaan vaan aloitettiin suoraan 1min golden score. Ottelu ensimmäisestä suorituksesta poikki tai jos taulu tasan, niin hantei. No sekin kävi meille. Jatkoaika waza-ari voitto pronssiottelussa kruunasi Arturin päivän. Luukas otteli samassa sarjassa. Luken saldo kaksi voittoa ja yksi tappio.

Sunnuntaina aikuisilla otteluajat olivat pidemmät mutta systeemi keräilyissä sama.  Aikuisilla oli muuten aika makeat palkinnot. Voittaja sai pokaalin lisäksi yhden hengen matkalahjakortin, joka oikeuttaa viikon lomaan jossain Euroopan pääkaupungissa ja se sisältää, lennot ja majoituksen. Hopeamitalistin mukana lähti parikymmentätuumainen matkatv. Kolmosillekin jaettiin tavarapalkintoja.

Summa summarum:

Suomalaisten kannattaa avoimin mielin hakea kansainvälisiä kisakokemuksia sopivan tasoisista kisoista. Sellainen esim. Lenkai on monelle. Myös "ei otteluvoittoja" kisoja tarvitaan, mutta jos niitä on liikaa, niin urheilijoistamme kasvatetaan häviäjiä. Lenkaissa hyvät urheilijat pääsevät hyvänä päivänä myös VOITTOJEN makuun!

Suosittelen kisaa varsinkin Etelä-Suomen alueen TehoTiimille (U14 ja U17). Sarjat olivat isohkoja ja taso sopivan kova. Myös vanhemmat urheilijat saavat tässä kisassa mielenkiintoisen polun podiumille. Tyttöjä oli myös U17-ikäluokassa mukavan paljon. Jos innostusta riittää, niin voitaisiin ensi vuonna lähteä vähän isommalla porukalla Vapun viettoon Venäjälle.

Kiitokset Arturille, Dimalle, Matille, Sahan porukoille ja Tampereen Judon porukoille mukavasta reissukokemuksesta.

- Erkki Jokikokko
  TehoTiimivalmentaja

p.s. Lisää kuvia ja reissuvideo julkaistaan mahdollisesti lähiaikoina :))