Alle 20-vuotiaiden huippuryhmä nimetty

Kevään aikana oli suunnitelmissa luokitella 20-vuotiaiden valmennusryhmän urheilijat kilpailumenestyksen ja valmentautumisen mukaan huippu- ja haastajaryhmään. Ryhmän EM valmistautumiskilpailuihin varattua tukea jaettaisiin pääsääntöisesti vain urheilijoille, joilla on parhaat mahdollisuudet hankkia ikäryhmän arvokilpailupaikka tai jotka ovat sen jo hankkineet. Näin toimittiin jo menneen kevään aikana ja tukea annettiin kaikille huippuryhmään ehdolla oleville urheilijoille. Taloudellinen tuki on ensisijaisesti tarkoitettu käytettäväksi yhdessä urheilijan ja lajiliiton kanssa sovitun suunnitelman pohjalta urheilijan liittojohtoisista maailman cup-kilpailuista aiheutuviin valmentautumiskustannuksiin.

Valmennusryhmän urheilijat ovat voineet antaa kilpailullisia näyttöjä nuorten huippuryhmään kuluvan kevään aikana; ohjelmaan kuuluivat EJU Maailman cup-turnaukset: Tartto, Pietari ja Kiova sekä Eestin avoimet ja PM-kilpailut. Huippuryhmän urheilijoista valitaan joukkue elokuussa käytäviin Prahan ja Berliinin kilpailuihin. Nuorten u20EM-joukkue valitaan näiden turnausten jälkeen.

Alla olevat urheilijat on valittu nuorten huippuryhmään. Listassa on urheilijan nimen ja painoluokan lisäksi listattuna kevään 2008 saavutukset, sekä joiltain osin 2007, kansainvälisissä U20-kilpailuissa.

Huippuryhmään pääsyn valintakriteerit

· riittävä kilpailumenestys. Urheilija osoittaa kiistattomasti olevansa vähintään pohjoismaisen tason huippu täyttäen mitaliodotukset (vähintään 2 mitalisijoitusta) seuraavissa kilpailuissa omassa ikäluokassaan: Eestin avoimet, PM, u20 SWOP ja u20 FJO sekä kykenee mitali- ja pistesijoituksiin EJU ”World Cup” -kilpailuissa
· ammattimainen suhtautuminen valmentautumiseen, mikä tarkoittaa, että sitoutuminen harjoitteluun on suunnitelmallista ja tavoitteellista
· harjoitteluolosuhteet ja taloudellinen panostus ovat riittävät valmennusohjelman toteutukselle
· urheilijalla on henkilökohtainen valmentaja
· opiskelu huomioidaan valmennussuunnitelmassa
· asenne vastaa tavoitteita ja näkyy käytännön valinnoissa

Valmennuksen johtoryhmä hyväksyy urheilijat huippuryhmään.
Ryhmän nimeämisen tarkoituksena on tukea nuorten harjoittelua ja kilpailuihin valmentautumista.

Huippuryhmä 6/08. (Ryhmän tarkistukset jatkossa puolivuosittain)

Nimi Painoluokka Saavutukset 2008 U20 ryhmässä

Anni Ikälä N-52 Eesti 2., WC Tartto 5., WC Kiova 7.
Pinja Hautanen N-52 WC Tartto 3., PM 1.
Annina Könönen N-52 Eesti 3., WC Tartto 5., PM 3.
Tiia Suo-Yrjö N-52 Eesti 1., WC Tartto 3., WC Kiova 2., PM 1.(-57)
Hanna Liimatta N-57 PM 3.
Riia Turpela N-63 Eesti 3., WC Tartto 3., WC Kiova 5., PM 1.

Petri Luukkonen M-55 Swop 1.(-07), Eesti 3., WC Tartto 1.
Vadud Balatkhanov M-60 Eesti 3., WC Tartto 5., PM 2.
Tomi Heikkinen M-60 WC Kiova 3.
Jere Rantanen M-66 Fjo 3.(-07), Eesti 3.
Ville Kiljander M-66 WC Tartto 5.
Samuli Havas M-73 Eesti 3., U17 EM 3.(-07)
Hiski Kaikkonen M-81 WC Tartto 7., Swop 3.(-07)
Mikko Sykkö M-90 Eesti 1., WC Tartto 5., WC Kiova 2.

Urheilijan nimeäminen huippuryhmään tulee voimaan vasta hänen palautettuaan vaadittu urheilijasopimus allekirjoitettuna.