Alle 18-vuotiaiden valmennusjärjestelmä uudistunut

Alle 18-vuotiaiden valmennukseen on tehty ryhmäkoon kasvun edellyttämiä muutoksia. Valmennusjärjestelmään on lisätty yksi porras tukemaan siirtymistä maajoukkueleiritykseen kun 2-maajoukkueen kokoa on tiivistetty.

1- ja 2-maajoukkue harjoittelevat kalenteriin merkityillä maajoukkueleireillä Varalan Urheiluopistolla ja Liikuntakeskus Pajulahdessa. Uusi perustettu valmennusryhmä harjoittelee oman leirisuunnitelmansa mukaisesti. Ryhmäkokojen suuri kasvu on erittäin positiivinen asia ja muutoksilla taataan ennen kaikkea valmennuksen laatu sekä nuorten urheilijoiden yksilöllisen kehitystason huomioiminen valmennuksessa.

Niin maajoukkueleireillä kuin valmennusryhmän leireille tavoitteet ovat samat: kasvatuksellinen näkökulma huomioidaan ja pyritään luomaan edellytykset nuoren kehittymiselle valitsemallaan tiellä. Maajoukkueen ja valmennusryhmän kokoonpanot on julkistettu nettisivujen alle 18-vuotiaat osiossa. Samoilta sivuilta löytyvä valmennussuunnitelma on päivitetty edellämainittujen muutosten osalta.

Valmennusryhmän leireistä kaksi järjestetään samassa yhteydessä U15 tehostamisleirien kanssa. Näin nuoremmat saavat itselleen esikuvia ja vertailukohtia. Harjoitusryhmät U15 tehostamisleireillä yhdessä valmennusryhmän kanssa muodostetaan osallistuneiden tason vaatimalla tavalla.

Samalla SM-kilpailujen ja Samurai-Cup:in kokonaiskilpailun tulosten merkitys kasvaa. Kilpailusarjasta muodostuu perusta valinnoille 2-maajoukkueeseen. Seuraavissa SM-kisoissa mitalin otteluvoittojen kautta saavuttaneet nousevat valmennusryhmästä 2-maajoukkueeseen. Valittaessa tulevan vuoden 1-maajoukkuetta ryhmästä riippumatta annetut näytöt huomioidaan. Valmennusjohto seuraa niin 2-maajoukkueen kuin valmennusryhmään kuuluvien suorituksia ja harjoitusaktiivisuutta.

Judoliiton järjestämille matkoille näyttökilpailuihin osallistumisoikeus on sama 2-maajoukkueella ja valmennusryhmällä.