Tuomariraportti Rooman maailman cupista Lido di Ostiasta 29. – 30.9.2012

Tällä kertaa kisassa olivat mukana sekä miehet että naiset. Osallistujia oli 37 maasta yhteensä 308 ottelijaa. Tuomareita paikalla oli 24. Kaukaisimmat olivat tulleet Australiasta, Venezuelasta ja Guatemalasta. Komission jäsenistä paikalla olivat Achilles, Chyurlia ja De Moor.
Perjantain palaverissa kerrattiin tuttuja asioita: oikea-aikaisia varoituksia ja oikeasta asiasta, oikeita pisteitä ja pistetaulun seuraamista. Ottelijoiden tulee tietää mistä varoitus annetaan. Oliko varoitus passiivisuudesta vai valehyökkäyksestä jne. Yuko on iso pistesuoritus. Uken on tultava selkeästi kyljelleen, jotta heitosta voi antaa yukon. Ipponissa on tultava suurimmaksi osaksi selälleen.  Muistakaa tarkistaa, että pistetaululle on merkitty pisteet oikein. Jne
Tatamillamme käytiin lauantaina painoluokat 60 ja 73 kg. Pari kertaa kulmat herättelivät antamaan passiivisuus- ja valehyökkäysvaroitukset. Passiivisuusvaroitusta ei pitäisi antaa liian helposti. Tapana näyttikin olevan, että sitä ei yleensä anneta ensimmäisen otteluminuutin aikana. Toisen minuutin alettua se yleensä annettiin. Ottelukello näytti silloin noin 3:50. Valehyökkäyksestä varoituksia annettiin jos johdossa oleva ottelija teki varsinkin ottelun loppupuolella huonon hyökkäyksen. Komission neuvo palaverissa oli ollut, että johdossa oleva tekee joskus huonon-/valehyökkäyksen näyttääkseen aktiiviselta ja päästäkseen mattoon kuluttamaan aikaa. Päivä sujui ihan hyvin muistin tarkistaa pistetaulunkin eikä kohdalleni tullut ongelmallisia tilanteita. Ottelut kestivät kolmella tatamilla kahdeksaan saakka.
Seuraavana päivänä tatamillamme käytiin naisten -78 sarjaa sekä miesten -100 ja +100 sarjat. Päivän aikana pisteitäni ei korjattu kertaakaan, varoitukset osuivat kohdalleen ja yhteistyö kolmikon kesken sujui muutenkin hyvin. Sarjan -100 semarissa olivat vastakkain Brasilian ja Hollannin ottelijat. Kulmissa olin minä ja vanhempi herrasmies Italiasta sekä keskellä tuomari Venezuelasta. Venezuelan tuomarilla ei ollut paras ottelunsa. Saimme kulman kanssa jatkuvat puuttua hänen antamiinsa varoituksiin. Koko ajan joutui keskittymään mattotuomariin ottelijoiden kustannuksella. Ottelun loppuhetkillä Brassi teki ipponin arvoisen heiton. Ottelijat asettuivat odottamaan voittajan julistusta. Juuri, kun Venezuelan tuomari aikoi julistaa voittajan, puuttui komission jäsen De Moor peliin. Pistetaululle oli merkitty selvä ippon väärälle ottelijalle eikä kukaan ollut tarkistanut pistetaulua. Pisteet korjattiin oikealle ottelijalle. Ottelun jälkeen de Moor puhutteli meitä asian tärkeydestä. Viesti ei varmaankaan mennyt sanatarkasti kahdelle muulle tuomarille perille, mutta syyn varmasti ymmärsivät. Tämän jälkeen hän vinkkasi minut sivummalle. Hän kertoi, että minun olisi pitänyt huolehtia pistetaulusta huolellisemmin. Toisaalta on hienoa, että olin kolmikosta hänen mielestään luotettavin, mutta tällainen virhe hyvän päivän päätteeksi totta kai harmittaa. Ainakin opin, että joka suorituksen jälkeen pitää tarkistaa pistetaulu. Sunnuntain ottelut päättyivät kuuden aikaan.

Juha Vuorela
IJF B-tuomari