Tuomariraportti PM-kilpailut, 13.-14.5.2017, Trollhättan, Ruotsi

Yleistä

PM-kilpailut pidettiin tällä kertaa Ruotsin Trollhättanissa. Suomalaistuomareita kisassa edustivat Sanna Ranki ja Jouni Kähärä. Paikallinen seura on kokenut kilpailujen järjestäjä ja sen huomasi mm. puitteista ja finaalien ympärille rakennetusta showsta. Oli hienoa päästä myös tuomarina kävelemään matolle musiikin pauhatessa ja valoshow:n pyöriessä ympärillä.

Osallistujia kisoihin oli huikeat 495, mikä tarkoitti todella pitkiä työpäiviä. Lauantaina oteltiin kolmella matolla klo 8:00-22:17 ja sunnuntaina puolestaan klo 8:00-17:30. Halli oli onneksi suuri ja ilmanvaihto toimi hyvin, joten ilman suurempaa päänsärkyä selvittiin. Vettä, kahvia ja limua oli tarjolla koko päivän, mutta ruokatarjoilu oli vähäistä.

Tuomaripalaveri

Palaveri pidettiin kisahallilla lauantaina klo 7:30 Dick D. Johanssonin johdolla. Paikalla oli 18+1 tuomaria kaikista eri pohjoismaista. Tarkkailijoina vuorottelivat Dick ja Mario D'Alessandro.

Vastaheitto

Nykyinen tulkinta on, että ennen vastaheittoa pitää näkyä selkeä pysäytys, jonka jälkeen uken ja torin roolit ovat selvät.

Ote

Kahden käden otteen irrotuksessa, jos toisella on yhden puolen ote ja siten irrottaa toisen otteen -> shido. Tässä siis kaksi kättä toisen yhtä vastaan. Ennen karhunhalausta torilla pitää olla kunnon ote.

Sidonta

Sidonnan ollessa päällä, mikäli jompikumpi ottelijoista koskettaa tatamialueen ulkopuolella olevaa lattiaa, julistetaan ippon. Mikäli ottelijat ajautuvat naapurin matolle, siellä pitää keskeyttää ottelu, kunnes sidontatilanne päättyy.

Rajatilanteet

Newazatekniikka pitää olla valmis, jotta se saa jatkua ottelualueen ulkopuolella. Pystyssä tulee olla tarkkana erityisesti vastaheittojen kanssa, että ne lähtevät ottelualueen sisältä.

Kisat

Jouni:

Olin matolla yksi ja tuomari kollegoina IJF-B tuomari Norjasta ja ruotsalainen kansallinen A. Aamulla oli vähän väsynyt olo ja pari matsia meni itseä herätellessä, varoituslinja oli meilläkin vähän liian pehmeä. Minulta korjattiin pari kertaa pisteet, mutta päätuomari Dick korjasi ne samaksi, jotka olin antanut. Meidän matolla herätti suurta keskustelua Suomen joukkueessa, kun annoimme hansun suomalaiselle ottelijalle rannelukosta, tilanne oli aivan selkeä ja myös Suomen päävalmentaja sen totesi, kun sai nähdä tilanteen videolta. Yksi paha loukkaantuminen tuli kun norjalainen tyttö teki uchimataa ja tuli suoraan niskansa päälle, mutta ilmeisesti tyttö kuitenkaan ei loukkaantunut pahemmin. Kisoissa tarkisteltiin videoita turhan paljon ja aikaa tuhraantui siihen turhan paljon. Ensimmäinen päivä oli rankka ja kun unet jäi vähiin, oli sunnuntaikin rankka päivä. Sain sunnuntaina kuitenkin tehtyä ihan ok päivän ja kiristimme varotuslinjaa selkeästi. Kisojen lopussa sain Mario D´Alessandrolta palautetta, että hän oli tyytyväinen tuomarointiini. Kisoista jäi ihan hyvä fiilis, vaikka päivät oli rankkoja.

Sanna:

Olin matolla kaksi ruotsalaisen ja färsaarelaisen kollegan kanssa. Löysimme helposti yhteisen sävelen ja yhteistyö alkoi toimia. Pisteet menivät pääosin kohdalleen, mutta varoituslinjan kanssa olimme valitettavan lempeitä. Nyt kun asiaa on ehtinyt pureskella enemmän, niin varoituksien paikat alkavat myös hahmottua paremmin. Meidän matolla myös tuli todella paljon golden scorelle menneitä otteluita, mutta toisaalta olen myös sitä mieltä, että antaa ottelijoiden ratkaista ottelu rehdisti pistesuorituksella. Tarkkailijamme Dick sanoi myös useasti, että älkää etsimällä etsikö varoituksen paikkoja vaan antakaa ottelijoiden otella ja varoittakaa silloin, kun sen aika on. Meidän matolla kävi muutaman kerran tilanne, jossa toinen ottelija on tekemässä ouchigaria ja samalla toinen alkaa tehdä tomoenagea, josta ei heittosuoritusta tule: tulkittavaksi jäi, oliko tomoenage ”viime hetken hätäri”, kun ottelija tajusi kaatuvansa heittoon vai oliko hänellä vaan aidosti huono ajoitus heittoa tehdessään. Nämä tilanteet tulkittiin ensimmäisen torin (eli ouchigarin tekijän) hyväksi.

Lauantain kisapäivän kesto laittoi tuomarit todella koetukselle. Kun U18 palkintojenjaot päättyivät viiden maissa, olin minä ainakin valmis lähtemään hotellille nukkumaan. Siihen päälle oteltiin kuitenkin vielä toinen kisapäivä, kun aikuiset tulivat ottelemaan. Jatkuva keskittyminen ja skarppina oleminen kuormittaa todella paljon.

Jouni Kähärä ja Sanna Ranki

Uutiskategoriat