Tuomariraportti EYOF-kisoista, Györ, Unkari 26.-30.7.2017

Tuomarikomissiosta paikalla olivat puheenjohtaja Alexandr Jatskevich, Franky De Moor ja Marian Hefka.

Aloituspalaverissa pyydettiin kiinnittämään huomiota negatiiviseen judoon, silta-alastuloihin ja valmentajien käytökseen. Komission jäsenten mielessä tämän ikäluokan ottelut on helppoja tuomita, ottelijat haluavat todella otella! Muistuttivat myös, että mattotuomari johtaa ottelua, avustavat auttavat ja komissio tukee, komissio ei juuri puutu ottelun kulkuun. Suoran hansokumaken julistamiseksi tarvitaan kuitenkin komission suostumus. Mikäli ottelija menettää tajuntansa kuristuksen taikka heiton seurauksena, ei ottelija voi jatkaa seuraavissa otteluissa saman päivän aikana, tämä pitää muistaa kertoa myös toimitsijoille. Näillä ohjeilla me 12 tuomaria kahdella tatamilla valmistauduimme kuuden päivän urakkaan.

Tuomitseminen oli hieman nihkeää koko kisojen ajan. Pistesuoritusten ja varoitusten taso löytyi pienen hakemisen jälkeen yhteisymmärryksessä kollegoiden kanssa. Jatkoaikaottelut olivat suurin ”hämmennyksen” paikka. Niiden osalta negatiivisen judon säännöt muuttuivat todella paljon löysemmiksi verrattuna varsinaiseen otteluun, niinpä kisoissa nähtiin useita yli 7 minuutin ja jopa ainakin yksi 10 minuutin ottelu, kun ei annettu ratkaisevia varoituksia passiivisuudesta tai valehyökkäyksistä. Minusta meille on aina painotettu, että säännöt ovat alusta loppuun samat. Nyt tulkinnat muuttuivat olennaisesti jatkoaikaotteluiden osalta. Mielenkiintoista nähdä jatkuuko tämä tulkintalinja myös tulevaisuudessa.

Kari Neuvonen

Uutiskategoriat