Tuomariraportti erityisjudon kilpailumatkasta Kreikkaan 24.-29.5.2017

Paikkana seminaarille ja kilpailuille oli Loutrakissa ollut leirikeskus,  Ateenasta noin 100 km.

Seminaarit:

Seminaarin piti  Tryphon Peppas, Tomas Rundqvist, James Mulroy, Tycho van der Werff  Special Needs Judo Unionista. Tarkoitus on yhdistää eri maiden ja seurojen soveltava judo ”saman katon alle”. Tarkoituksena oli saada kaikille samat säännöt ja samat tavat. Nykyään usein kilpailuissa pitänyt valmentajien ja tuomareiden ensin selvittää mitkä ovat kyseisen kisan säännöt, joita noudatetaan ja silti niissä on ollut epäselvyyksiä. Jokainen maa on tulkinnut vähän eri tavalla sääntöjä ja yhteisiä isoja tapahtumia on harvassa jonka takia yhtäläisen tiedon ylläpito ollut haastavaa.  Unionissa ei erotella erilaisia vammoja, vaan esim. kuurot, sokeat ja kehitysvammaiset saavat kaikki osallistua. Kaikissa maissa maan oma judoliitto ei tue seuroja soveltavassa judossa ja Unionin tuki tulee silloin todella tarpeeseen. Unionissa nyt mukana noin 20 maata.

Lisäksi tilaisuudessa käytiin läpi erilaisia yleisiä diagnooseja, joita Special needs judokalla voi olla ja miten nämä vammat vaikuttavat aivojen toimintaan ja yleisesti henkilön käyttäytymiseen. Tässä esitettiin esim. tarkka ero siitä, mikä on huonoa käytöstä ja mikä kuuluu diagnoosiin. Huonoa käytöstä ei saa suvaita, mutta diagnoosin mukaista pitää suvaita. Samantyyppistä koulutusta voisi olla Suomessa soveltavan judon ohjaajien jatkokurssilla.

Holtin Tuula kävi läpi Pajulahti Games 2018  esittelyn tätä varten tehdyillä dioilla ja kutsui kaikki mukaan, esitys sai hyvän vastaanoton ja toivottavasti tuo tammikuussa useita joukkueita suomeen.

Säännöt ja kilpailut:

Oleellisin muutos nykyisiin sääntöihin oli, että kaikki otteet niskasta kielletään. Myös hon-kesa-gatamessa käsi on pidettävä pään vieressä, ei edes pään alle. Näin, koska käsi ”lipsahtaa” niin helposti niskaan ja pois kun liikutaan. Suositaan opetuksessakin kuzure-kesa-gatamea. Pystyssä ote ei saa selässä ylittää selän keskiviivaa, jos ote on pään/olkapään yli kauluksessa tai selässä. Jos ote on kainalon alta tai vastustajan käden päältä (olkavarren yli), käsi saa mennä pidemmälle (o-goshi, tsuri-goshi). Suositaan otetta niskan tai yläkauluksen sijaan melkein kainalosta tai alhaalta kauluksesta. Kainalo-ote näytti olevan aika toimiva ainakin itse kisoissa. Selkäote olkapään yli oli haastava sekä urheilijalle että tuomarille, varsinkin kun sääntö oli molemmille uusi. Mutta kuitenkin nyt on saatu muutama hyvä selkeästi rajattu sääntö tuota niskaa rasittavien tekniikoiden osalta, samoin kaikki uhrautumisheiton on kielletty, myös tani-otoshi. Tämän vuoden yleiset sääntömuutokset tietenkin tuotiin myös sovellettuun judoon. Muuten sääntöihin ei tullut muutoksia. Itse ottelut käytiin kahdella tatamilla, perinteisesti pidettiin myös kulmatuomarit. Tämä on hyvä kansainvälisissä kilpailuissa sovelletun puolella, koska tuomarin on kommunikoitava enemmän urheilijoiden kanssa ja ryhmiin saadaan aina useammasta maasta tuomareita. Niskaan liittyvistä säännöistä huolimatta kisoissa nähtiin tekniikoita monipuolisesti ja säännöt toimivat. Itse asiassa yukon poistuminen ja se että ottelu ei katkea kahdesta wazarista toimii sovelletussa judossa hyvin.

Kisojen alussa oli kataesitys. Valmentajat olivat valmiina auttamaan esittäjiä ja toisella parilla valmentaja istui tatamin laidalla ja hiljaisella äänellä muistutti mitä seuraavaksi tehdään. -> Näin voisi Suomessakin toimia vyökokeissa niiden osalta, joille tekniikat kyllä onnistuvat, mutta koko kata on liian monimutkainen muistaa. Nage-no-katasta jätetään viimeinen osa, eli uhrautumisheitot pois myös mustaa vyötä suoritettaessa.

Rami Myllymäki

Uutiskategoriat