Tuomariraportti EM-kilpailuista, Budapest 25.-28.4.2013

Tuomariraportti EM-kilpailuista, Budapest 25.- 28.4.2013

EJU:n tuomarikomissioista paikalla pj. Snijders, sihteeri Achilles ja jäsenet de Moor, Hefka ja Chuyrlia.  Tuomarikokous perinteisesti päivää enne kisoja eli ke 24.4 klo 19:00, kokouksessa mukana myös EJU:n presidentti Soloveychin ja varapresidentti Vachun. Nimen huudon jälkeen Snijders painotti kumikatan merkitystä judossa. Ote pitää olla kahdella kädellä, mikäli ottelija(t) ei(vät) ota otetta pitää häntä/heitä varoittaa välittömästi (n.10 sekuntia).  Vastaavasti, jos ote rikotaan, pitää tästä varoittaa niin ikään välittömästi. Jalkaan tarttumisesta annetaan varoitus, vain jos kädellä otetaan todellinen ote vyön alapuolelta, pelkkä kosketus ei riitä. Mattotuomarin pitää tehdä päätökset matolla itsenäisesti, videotuomarit tukevat häntä. Ne wazassa pitää antaa aikaa työskennellä, ja rajatilanteissa ei pidä kiirehtiä, vaan odottaa, että toiminta on pysähtynyt.

Tuomareita oli kutsuttuna neljälle matolle yhteensä 20, kaikki eri maista. Henkilökohtaiset kilpailut käytiin torstai - lauantai, kilpailut alkoivat joka päivä klo 11. Edellä mainitulla tuomarimäärällä töitä oli alkukilpailuissa kiitettävästi ( viisi tuomaria/tatami). Torstaina en ollut vielä sisäistänyt riittävän hyvin kuinka nopeasti pitää varoittaa kumikatasta, ja mitä tarkoittaa kokeilusääntöjen tulkinta passiivisuudesta. Itse aloin vasta miettiä varoitusta, kun korvanapista kuului jo shido white tai blue tai both. Pikkuhiljaa sitä kuitenkin pääsi ”rytmiin kiinni”, ja olin -66 kg finaalin keskellä. Finaali (Khan-Magomedov,Venäjä vs. Shavdatuashvili, Georgia) ei mennyt puikkoihin, johtuiko osin siitä, että videotuomarit olivat toiselta matolta kuin alkukilpailuissa. Aluksi julistamani ippon muutettiin wazariksi, sen jälkeen minulta jäi yuko antamatta, ja vastaavasti hetken kuluttua julistin yukon, joka peruttiin. Oikea voittaja kuitenkin löytyi: Shavdatuashvili, Georgia. Ei mennyt putkeen ei. Ippon on nykyisin täydellisesti selälleen voimalla, vauhdilla ja hallitusti, ja yuko puhtaasti kyljelleen. Perjantaina oteltiin välisarjat, päivä sujui jo paljon paremmin kuin aloituspäivä, mutta mitaliottelut jäivät väliin. Lauantaina olivat vuorossa raskaat painoluokat, joita on tietysti helpompi tuomita, kun vain muistaa tarjota varoituksia riittävän tiheään. Alkumatsit sujuivat mallikkaasti, ja löysin itse myös mitaliottelusta. Naisten + 78 kg finaalissa olivat vastakkain Ranskan Andeol ja Slovenian Polavder. Ottelu oli suurta judo juhlaa, ranskatar sai neljännen shidon ajassa 3.57, slovenialaisella oli siinä vaiheessa vain kaksi shidoa, suorituksista pistetaulu oli vapaa. Tällä kertaa mattotuomarikin pystyi antamaan pistesuoritukset oikein, ja ennätti jopa varoitus vauhtiin.

Sunnuntaina oteltiin naisten ja miesten joukkuekilpailut, tuomarit arpoi tietokone, kuten henkilökohtaisiin kisoihin. Vain mattotuomari oli matolla, ”kulmat” toimivat videotuomarina, komissionedustajan kanssa. Olin mukana tuomarikolmikossa naisten finaalissa. Hollannin ja Ranskan välisessä ottelussa tuomitsin kaksi kevyintä painoluokkaa, joukkuekilpailun voitti Hollanti.

Kisoista jäi päällimmäisenä mieleen kokeilusääntöjen ”ankaruus”. Ilman kumikataa ottelevaa ja yhdenkäden kumikatasta pitää varoittaa tosi nopeasti, samoin ”kissaa” annetaan jo 40 - 45 sekunnin kohdalla, mikäli ottelijoilla on ote. Pistesuoritus arviointi on mielestäni kiristynyt, ”euroipponit” ovat historiaa ja yuko tarkoittaa puhtaasti kyljelleen.

Ranskan Montpellier on ensivuoden EM- kisaisäntä.

Kari Neuvonen