Tuomariraportti Coimbran U21 Euroopan cupista 16.-17.3.2019

Tällä kertaa kilpailussa ei ollut joukkuetta Suomesta, mutta kilpailuun osallistui kaksi suomalaista tuomaria, Maarit Kallio ja Timo Lehtonen. Maarit saapui Portugaliin jo maanantaina lomaillen ensin pari päivää Portossa ennen siirtymistään perjantaina Coimbraan. Timo saapui Coimbraan perjantaina iltapäivällä Lissabonin kautta. Molemmat ehdimme kierrellä hieman kaupungilla ennen akkreditointia, arvontaa ja tuomaripalaveria.

Tuomaripalaverissa kävi ilmi, että kilpailuun oli ilmoittautunut 442 osallistujaa 23 maasta. Portugalilla, Espanjalla ja Italialla oli kilpailun suurimmat joukkueet. Osallistujista 258 oli miehiä ja loput 184 naisia. Tuomareita oli neljälle matolle vain 21, joten tiedossa oli varsin työntäyteinen viikonloppu. Komissaarit toivoisivat, että jatkossa tuomareita saataisiin paikalle kaikkien joukkueiden mukana.

Komissaareista paikalle olivat saapuneet Andreas Hempell ja Nuno Carvalho. Tuomareita oli saapunut meidän lisäksemme Andorrasta, Belgiasta, Espanjasta, Iso-Britanniasta, Portugalista, Puolasta, Sveitsistä ja Venäjältä. Tuomaripalaverissa annettiin ohjeeksi, että maten ajoituksen kanssa tulee kilpailuissa olla tarkkana. Tilanteet pitää siis katsoa rauhassa loppuun. Negatiiviseen judoon pyydettiin puuttumaan sekä huolehtimaan siitä, että ottelijoiden vyöt on solmittu tiukasti vyötärölle. Lisäksi korostettiin tuomarin sijoittumisen tärkeyttä, jotta pisteet tulee annettua heitoista oikein.

Lauantaina Maarit tuomaroi kakkosmatolla yhdessä venäläisen, sveitsiläisen ja kahden portugalilaisen tuomarin kanssa. Matolla ehdittiin käydä ennen finaaleja yhteensä 89 ottelua ja viidellä tuomarilla päivä oli vauhdikas, sillä jokaisen ottelun jälkeen vaihdettiin tuomareita. Näin ollen pidempiä taukoja ei päivään mahtunut ollenkaan, vaan koko ajan piti olla matolla, avustavana tuomarina tai valmistautua menemään matolle. Kakkosmatolla käytiin päivän aikana M-60 kg:n sekä N-63 kg:n sarjojen C- ja D-lohkot. Maaritin ottelut menivät pääsääntöisesti ihan siedettävästi, vaikka kurkkuun olikin iskenyt joku portugalilainen flunssa, mikä teki äänen käheäksi ja komentojen kuuluvan huutamisen aika mahdottomaksi. Päivän aikana pari antamaani waza-aria pyyhittiin pois ja muutamia varoituksia esitettiin laidalta lisättäväksi. Carvalholta sain palautteen, että tuomarointini on ihan ok. Itse olin tyytyväinen siihen, että annoin päivän aikana tavallista enemmän varoituksia eli onnistuin pääsemään lähemmäs muiden tuomareiden tahtia. Finaaliotteluihin ei ollut lauantaina asiaa kuin avustavaksi tuomariksi.

Lauantaina saimme kisojen jälkeen tuomaripalaverissa ohjeeksi, että negatiiviseen judoon pitää sunnuntaina puuttua, mutta varoituksia ei tarvitse kaivamalla kaivaa. Varoitusta antaessa pitää olla varma, että rike on tosiaan tapahtunut. Korostettiin, että tuomarin pitää toimia oman tuntemuksensa mukaan. Valehyökkäyksiä ei esimerkiksi tule turhaan tarkistaa videolta, vaan luottaa enemmän omaan tuntumaan tilanteissa. Meitä kehotettiin myös pysyttelemään riittävän kaukana ottelijoista, ettei tule liian kiire väistää nopeasti liikkuvia ottelijoita. Neuvottiin, että pisteiden antamisessa ei ole kiire, vaan ne voi antaa rauhassa ja harkitusti. Osae-komi -tilanteisiin taas toivottiin nopeampaa reagointia. Lauantaina olimme korjauttaneet pukuja ahkerasti, mutta sunnuntaille neuvottiin, että pukuja korjautetaan vain, jos takki on kokonaan auki. Judogin korjaamisessa kehotettiin myös käyttämään aina vain virallista korjausmerkkiä. Kerrottiin, että judogin korjauksesta on tulossa kaikille virallinen ohjeistus myöhemmin, eikä näissä kilpailuissa noudateta esim. Düsseldorfin Grand Prixissä käytössä ollutta linjausta. Uusi linjaus luvattiin käydä läpi seuraavana viikonloppuna järjestettävässä Antalyan tuomariseminaarissa.

Sunnuntaina Maarit jatkoi kakkosmatolla samalla porukalla kuin lauantainakin, mutta ottelijat edustivat nyt M-81 kg:n sarjaa. Päivä oli huomattavasti lyhyempi, sillä ennen finaaleita otteluita oli nelisenkymmentä. Sunnuntaina mattoamme tarkkaili Hempell, joka oli huomattavasti Carvalhoa tiukempi monissa asioissa. Sunnuntai sujui päivänä lauantaita hieman heikommin ainakin avustavana tuomarina. Jostain syystä minä ja sveitsiläistuomari olimme aina asialla, kun jotain kummallista tapahtui. Usein olin vieläpä ollut kokeneemman sveitsiläisen kanssa eri mieltä, mutta antanut liian helposti periksi, vaikka olisi selvästikin kannattanut pitää oma päänsä.

Sunnuntaina Maarit pääsi kuitenkin finaaliotteluissa jopa N-78 kg:n pronssiotteluun mattotuomariksi. Ottelu oli sinänsä helppo, vaikkakaan en ollut omaan suoritukseeni täysin tyytyväinen. Helpon waza-arin osasin antaa ongelmitta heitosta, mutta tämän jälkeen heittäjä sai suoraan sidonnan, jossa uken toinen hartia ei koskettanut ollenkaan tatamia. Muistelin viimeisimpiä tarkennuksia sidonnan osalta, joten jäin odottelemaan, tipahtaisiko toinenkin hartia vielä tatamiin. Tässä vaiheessa kuulokkeesta huudettiin jo osae-komia, joten julistin sen vähän turhan myöhään. Sidonta kuitenkin piti loppuun saakka ja pronssimitalisti oli näin ollen selvä. Sen jälkeen ehdin vielä M+100 kg:n sarjaan sveitsiläisen kanssa avustavaksi tuomariksi. Tästäkään ei selvitty kolmikkona kunnialla, sillä meiltä jäi huomaamatta, ettei pistetaulu ollut laittanut marokkolaisen ottelijan toista varoitusta ollenkaan tauluun. Tämä huomattiin vasta siinä vaiheessa, kun marokkolainen sai kolmannen varoituksensa, jolloin hänen valmentajansa hermostui kuvitellessaan, että yritämme antaa yhtä aikaa kahta varoitusta. Kilpailujen jälkeisessä tuomaripalaverissa korostettiin, että näin ei sitten saisi jatkossa tapahtua.

Timo tuomitsi ykkösmatolla jossa oteltiin lauantaina miesten alle 73kg sarja ja naisten alle 52kg ja alle 57 sarjat. Jo aamulla hotellilta lähtiessäni huomasin, että kilpailut jännittää. Tämä tuntui oikeastaan läpi koko lauantain. Vaikka mitään kovin suuria virheitä ei sattunutkaan, niin tuomitseminen ei tuntunut oikein varmalta. Päivän ainoan negatiivisen sain -57 keräilyottelussa, jossa Italialaiset ottelivat keskenään. Sininen ottelija lähti tekemään polvi seoinagea, joka suuntautui poispäin minusta ja kohti avustavia tuomareita. Valkoinen ottelija jatkoi tilanteessa mattoon ja käden ollessa kauluksella alkoi kuristamaan sinistä ottelijaa. Koska olin ottelijoiden takana en nähnyt onko käsi kaulalla vai leualla. Seuraavaksi kuulin, kuinka radiopuhelimen tangenttia painetaan ja toinen avustavista näyttää merkkiä, että kuristus on leualla. Tavoistani poiketen julistin siinä tilanteessa maten. Heti ottelun päätyttyä Hempel kysyi minulta, että olinko nähnyt käden olevan leualla, johon vastasin että en. Tähän Hempel sanoi, että tilanne on mattotuomarin vastuulla ja hänen on nähtävä, onko käsi leualla. Ei iso virhe, mutta harmitti. Lauantaina matollamme oli 88 ottelua joista lähes joka toinen oli töitä avustavana tai keskellä.

Sunnuntaina aamulenkin jälkeen edellispäivän jännitys oli tipotiessään ja tuomarointi sujui varmemmissa merkeissä. Toki ottelutkin olivat helpompia. Aamupäivän otteluissa tuli todella paljon nopeita Ippon-voittoja. Sunnuntain sarjat ykkösmatolla oli miesten -100kg ja naisten -78 kg. Otteluita oli kaikenkaikkiaan 44 kappaletta.

Kaiken kaikkiaan kisoista jäi taas kaksijakoinen olo. Toisaalta tuomarointi meni ihan hyvin, mutta eteenpäin päästäkseen ei voi olla näin pitkiä taukoja. Vaikka edellisenä viikonloppuna olin tuomarina Baltic Sea openissa Orimattilassa, olivat nämä kisat vaikea tuomita.

Terveisin
Maarit Kallio