Juha Vuorela tuomarina tyttöjen -44 kg sarjan ottelussa. Kuva: EJU

Tuomariraportti alle 18-vuotiaiden EM-kisat, Sofia Bulgaria, 3.-5.7.2015

Tuomariurani tärkeimpään kisaan lähdin aika vähällä valmistautumisella, koska edellisestä kisasta oli kulunut jo pari kuukautta. Olin toki seurannut aikuisten EM-kisat netistä ja ”tuominnut” niitä kotisohvalta.

Kilpailuun oli ilmoittautunut 369 ottelijaa 36 maasta. Saavuin Sofiaan kisapaikalle jo keskiviikkona ensi vuoden kisajärjestäjien ryhmän mukana. Kisat järjestetään ensi kesänä Vantaalla ja ryhmämme oli tutustumassa kisajärjestelyihin Sofiassa.

Torstaina pidettiin tuomaripalaveri klo 17.00. Palaverissa ei ollut oikeastaan muuta kuin nimenhuuto ja joitain yleisiä asioita kisan tärkeydestä. Paikalla oli paljon vanhoja tuttuja sekä joitain tuomareita, jotka tapasin ensimmäisen kerran. EJU:n tuomarikomissiosta olivat paikalla De Moor, Smolin ja Ocko. Tuomareita oli paikalla 24, jotka jaettiin kuuden hengen ryhmiin neljälle ottelualueelle. Tämä tarkoitti, että kukin tuomari olisi töissä joka toisessa ottelussa.

Ensimmäisenä kilpailupäivänä ottelualueellamme käytiin poikien alle 66 kg sarjan sekä tyttöjen alle 44 kg sarjan otteluita. Kisapäivä sujui ilman ongelmia. Mitaliotteluissa olin muutaman kerran avustavana tuomarina ja -44 kg sarjan pronssiottelussa mattotuomarina. Aivan ottelun lopussa toinen ottelija sai sidonnan. Jonkin ajan kuluttua kuulin äänimerkin ja julistin ipponin. Sidonta-aikaa oli kuitenkin kulunut vain 16 sekuntia. Äänimerkki oli ilmoittanut otteluajan päättyneen, ei sidonta-ajan. Näin ei olisi pitänyt käydä, mutta kuitenkin kävi! Kysyin avustavien mielipidettä asiasta ja tuomioni jäi voimaan. Ottelun voittajaan pisteiden muuttamisella ei olisi ollut kuitenkaan vaikutusta.

Lauantain palaveri sujui melko nopeasti. Komission jäsenet kävivät läpi merkittävimmät tapahtumat perjantailta. Eräs asia oli, että tuomareiden ei pitäisi jatkoajalla liian hätäisesti päättää ottelua varoituksella. Parempi olisi antaa ottelijoille aikaa, koska ottelut ratkeavat jatkoajalla yleensä noin minuutin kuluessa.

Eräässä +90 kg sarjan ottelussa kohdalleni sattui mielenkiintoinen tapaus. Odottelimme Ukrainan ottelijaa tatamille. Häntä ei kuitenkaan näkynyt paikalla vaaditun yhden minuutin kuluessa. Sain jo luvan julistaa hänen vastustajansa voittajaksi, kun hän saapui juosten paikalle ilman valmentajaa aivan toisesta suunnasta kuin ottelijat yleensä saapuvat ottelemaan. Sain luvan aloittaa ottelun, joka kuitenkin keskeytettiin noin puolen minuutin jälkeen. Ukrainalaista pyydettiin poistumaan ottelualueelta ja hänen vastustajansa julistettiin voittajaksi. Kävin ”ottelun” jälkeen kysymässä mikä oli keskeytyksen syy. Ukrainan valmentaja ja lääkäri olivat tulleet ilmoittamaan, että lääkäri on kieltänyt häntä ottelemasta lääketieteellisiin syihin vedoten.

Illan mitaliotteluissa en tuominnut ja niin minulla olikin mahdollisuus jännittää Emilia Kanervan finaaliottelua Venäjän Mariia Gryzlovaa vastaan. Ottelutapahtumat saivatkin aika paljon hämmennystä aikaiseksi. Mattotuomari antoi heitosta ipponin, mutta ei julistanut ottelua päättyneeksi (soremade), koska avustavat tuomarit voivat vaihtaa pisteet. Jatkotilanteesta tuomari julisti sidonnan (osaekomi). Avustavien vastausta ei kuulunut ja mattotuomari päätti ottelun. Avustavat tuomarit tuomarikomission jäsenten kehotuksesta muuttivat hetken kuluttua pisteet kuitenkin wazariksi. Sidonta menetettiin ja sirkus oli valmis ja valmentajana toiminut Isoranta repi pelihousujaan. Hyvin Emilia kokosi kuitenkin itsensä ja otti voiton vakuuttavalla tyylillä. Ottelutapahtumat saivatkin koko kisahallin, venäläisiä lukuun ottamatta, kannustamaan Emiliaa. Harvoin olen tällaista meteliä: vihellystä, buuausta ja kannustusta judokisoissa kuullut! Ottelun jälkeen kysyin tuomarikomissiolta kommentteja ottelun tuomaroinnista, koska Suomen valmentajat niitä minulta kuitenkin kysyisivät. He lupasivat palata asiaan seuraavan aamu palaverissa ja voisin esittää kysymykseni silloin.

Sunnuntain aamupalaverissa käytiin asia lävitse. Niin hyvä kuin videotarkistus onkin, kestää ratkaisun saaminen liian kauan, kuten nyt kävi. Silloin kun vielä matolla oli kulmatuomarit, ratkaisu saatiin aikaiseksi nopeammin. Nykyisin ei tarvitsisi joka asiaa tarkistaa videolta, mutta valitettavasti näin usein tehdään. Tuomarikomission jäsenet olivat pahoillaan tapahtuneesta. Kysyin miksei sitten ottelijoita palautettu sidontaan, vaikka tämä on sääntöjen mukaan mahdollista? Komission jäsenten mukaan aivan täsmälleen samaan asentoon ja tilanteeseen ottelijoita ei ole mahdollista palauttaa. Toinen ottelijoista voi saada tästä itselleen aiempaa paremman aseman.

Sunnuntaina oteltiin joukkuekilpailut. Mukana oli 19 poikien ja 17 tyttöjen joukkuetta. Suomella ei ollut joukkuetta mukana, mutta toivottavasti ensi vuonna kotikisoihimme saadaan joukkue kasaan. Joukkuekilpailun voittajat olivat Georgia (pojat) ja Venäjä (tytöt). Venäjän joukkueen ankkurina oli usein Suomessa vieraillut naapurikaupungin Viipurin tyttö Evgeniia Kondrasova. Ennen viimeistä ottelua tilanne oli jännittävä 2 - 2. Evgeniia ratkaisi joukkue kisan voiton komealla ipponin arvoisella suorituksella.

Loppupalaverissa kiiteltiin erityisesti jaksamistamme. Kisapäivät olivat pitkiä. Ne kestivät noin klo 19.00 saakka. Tällä tuomarimäärällä taukoja otteluiden välillä ei tule riittävästi, joskus ei lainkaan. Tämän tason kisoissa pitää varmistaa, että tuomarit ovat kunnolla keskittyneitä tuomitsemaansa otteluun. De Moor totesi, että työelämässä 10 tunnin työpäivät ilman ruokailu-, WC- ja kahvitaukoa aiheuttaisi lakon. Vapaaehtoisesti olin kuitenkin matkaan lähtenyt ja vielä siitä nautin.

Juha Vuorela

Uutiskategoriat