Tuomarit

Suomen Judoliiton Tuomarikomissio

Suomen Judoliiton Tuomarikomissio toimii Hallintovaliokunnan alaisuudessa. Tuomarikomission tavoitteena on kehittää ja ylläpitää Suomen judotuomaritoimintaa, joka tukee sekä kansainvälistä ja kotimaista kilpajudoa että harrastejudoa.

Komission erityisiä tehtäviä ovat:

• Ylläpitää ja kehittää tuomareiden koulutusjärjestelmää.
  • Nimetä tuomarit ja tuomaritarkkailijat voimassa olevien kilpailumääräysten mukaisiin kilpailuihin.
  • Nimetä tuomarit ulkomaisiin kilpailuihin ja kansainvälisiin tuomarilisenssikokeisiin.
  • Käsitellä tuomarilisenssikokeiden hakemukset ja nimetä tuomarit lisenssikokeisiin.
  • Julkaista ajankohtaisia tuomarointiin liittyviä uutisia ja kilpailuraportteja Judoliiton www-sivujen tuomarit-osiossa.
  • Tiedottaa ottelusääntömuutoksista.

Tuomarikomission koostumus vuonna 2018

Sanna Ranki, puheenjohtaja, tiedotus
Veli-Matti Karinkanta, varapuheenjohtaja, kansainväliset asiat
Timo Lehtonen, sihteeri
Juha Vuorela, lisenssikoe- ja matkatukiasiat
Samuli Kipronen, koulutus

Koko Tuomarikomission tavoitat sähköpostiosoitteesta tuomarikomissio@judoliitto.fi

Tuomarikoordinaattorit ja -kouluttajat

Tuomarikoordinaattoreina vuonna 2018 toimivat: Jani Suokanerva (Rovaniemi), Samuli Kipronen (Jyväskylä), Jouni Pohjola (Jyväskylä), Timo Lehtonen (Helsinki), Jouni Kähärä (Orimattila) ja Veli-Matti Karinkanta (Lempäälä).

Tuomarikouluttajina vuonna 2018 toimivat muun muassa Harri Pelkonen, Henri Mylly, Jani Suokanerva, Jani Tuomaala, Janne Nyman, Jarmo Haapoja, Jouni Kähärä, Juha Vuorela, Jukka Peltomäki, Kaj-Peter Pesonen, Kari Neuvonen, Maarit Kallio, Matti Tieksola, Samuli Kipronen, Sanna Ranki, Timo Lehtonen ja Veli-Matti Karinkanta. Lisäksi tuomarikoulutuksia voivat pitää muut Tuomarikomission erikseen hyväksymät henkilöt.

Erityisjudon tuomaritoiminnan vastaavana toimii Rami Myllymäki (rami.myllymäki@gmail.com, 040-3154211).

Tuomaritoiminnan ohje

Tuomaritoiminnan ohje sisältää kaikille tuomareille tärkeää informaatiota tuomaritoiminnasta sekä yleisiä sääntöjä ja ohjeita mm. tuomarilisenssin uusimisesta. Ohjeen on laatinut tuomarikomissio ja sitä päivitetään tarvittaessa. Ohjeeseen voit tutustua lataamalla tiedoston sivun alalaidasta. Palautetta ja kysymyksiä tuomaritoiminnan ohjeesta voit lähettää Tuomarikomissiolle osoitteeseen tuomarikomissio@judoliitto.fi.

Judotuomarin käsikirja

Tuomarikomissio on syksyllä 2016 suomentanut soveltuvin osin Judotuomarin käsikirjan IJF:n (International Judo Federation = Kansainvälinen Judoliitto) Referee Manualista. Käsikirja antaa vinkkejä tuomarityöskentelyyn. Käsikirjaan voit tutustua lataamalla tiedoston sivun alalaidasta. Palautetta ja kysymyksiä siitä voit lähettää Tuomarikomissiolle osoitteeseen tuomarikomissio@judoliitto.fi.

Matkalasku

Tuomareiden matkalaskupohja löytyy täältä.

Ladattavat tiedostot: