© Pajulahti

Yläkoululeiritys

Valtakunnallinen yläkoululeiritys on osa Suomen Olympiakomitean valtakunnallista urheiluakatemiaohjelmaa ja osa Judoliiton valmennusjärjestelmää sekä maajoukkuepolkua, jonka tarkoitus on auttaa nuoria urheilijaksi kasvamisen tiellä.

Leiritys on tarkoitettu 7-9 luokkalaisille eli U15- ja U18-ikäisille, jotka ovat tavoitteellisesti urheiluun suuntautuneita nuoria. Tavoitteena on rakentaa pohjaa monipuoliselle harjoittelulle sekä tukea ja tehostaa huipulle pyrkivien nuorten valmennusta ja opiskelua. ”Yläkoululeirit ovat nuorimmilla ensi askel Judoliiton valmennusjärjestelmään. Sitä kautta edetään alle 18-vuotiaiden maajoukkuevalmennuksen piiriin. Jo maajoukkueleirityksen piirissä oleville yläkoululeirit ovat hyvä keino tehostaa kotisaliharjoittelua. Leirit antavat nuorille työkaluja edetä valitsemallaan tiellä aina 2. asteen opinnoista edelleen aikuiseksi huippu-urheilijaksi.” toteaa alle 18-vuotiaiden nuorten olympiavalmentaja Otto Faven.

Judon valmennuskeskukset, Varalan Urheiluopisto ja Liikuntakeskus Pajulahti, toimivat judon yläkoululeirityksen keskittyminä. Tulevana lukuvuonna (2018-2019) järjestetään opistokohtaisesti 3-4 leiriä, joiden lajivalmennuksesta vastaavat samat ammattivalmentajat, jotka ovat toimivat alle 18-vuotiaiden maajoukkuevalmennuksessa. 7. luokkalaisten leirityspaikkana on Pajulahti. Siellä lajivalmennuksesta vastaa Manne Isoranta, jolla on pitkä kokemus lasten ja nuorten valmentamisesta. 8-9. luokkalaisten leiritys järjestetään Varalassa alle 18-vuotiaiden nuorten olympiavalmentaja Otto Favenin vastatessa leirityksestä. Lisäksi 8.-9. luokkalaisilla on yksi leiri yhteistyössä Rovaniemen Santasportin yläkoululeirityksen kanssa Samurai Cup 3:n yhteydessä syksyllä 2018.

Yläkoululeirityksen aikana nuorilla on mahdollisuus tutustua paikallisen urheiluakatemian urheilijan polkuun, hyviin harjoitusolosuhteisiin ja siellä toimimiseen. Harjoittelua on 3-4 kertaa päivässä. Lajiharjoittelussa toteutetaan Judoliiton valmennuksen linjauksia yläkouluikäisille, missä painopisteenä on oman tekniikan perustan kehittäminen ja laajentaminen tokuiwaza-perheeksi niin matossa kuin pystyssä sekä pystystä mattoon siirtymiset. Kyseessä ei siis ole pelkkä randorileiri. Ominaisuusharjoittelussa ja elämäntaitojen opetuksessa noudatetaan Suomen Olympiakomitean Urheiluakatemiaohjelman ohjeistuksia (mm. arjenhallinta, ravitsemus, lepo ja uni sekä psyykkinen valmennus). Lisäksi päivittäin opiskellaan ohjatusta ns. läksyperiaatteella ja tarvittaessa leiriajankohdalle sattuvat kokeet voidaan suorittaa leirillä. Leirien vahvuutena on myös se, että niissä hyödynnetään muiden lajien kokeneiden ammattivalmentajien osaamista ja tuodaan monipuolisuutta harjoitteluun. Yläkoululeireillä lajirajat ylittävä valmentajayhteistyö toteutuu käytännössä ja muiden lajien tapaan myös judo hyödyntää tämän mahdollisuuden.

Lukuvuoden 2018-2019 leirityksien ajankohdat ovat:

• 7. luokkalaisten leiritys Pajulahdessa 30.9.-4.10. / 2.-5.12. / 3.-6.2. / 17.-20.3. Kustannukset 220 euroa / leiri.
  • 8.-9. luokkalaisten leiritys Varalassa 16.-20.12.2018 sekä keväällä 2019 (ajankohta tarkentuu myöhemmin). Kustannukset noin 250 euroa / leiri.
    Lisäksi 8.-9. luokkalaisilla on syksyllä Samurai Cup 3:n jälkeen yläkoululeiri 15-.18.10.2018 yhteistyössä Rovaniemen Santasportin kanssa. Vastavuoroisesti Santasportin judon yläkoululeiriryhmä tulee vierailulle yhdelle Varalan leireistä.

Hakeminen:

Leiritys käsittää lukuvuoden 2018-2019 ja siihen haetaan sähköisen lomakkeen kautta 26.8. mennessä. Haku aukeaa toukokuun aikana.

Hakijoiden tulee olla ensi lukuvuonna 7.-9. luokan oppilaita eli vuosina 2003-2005 syntyneitä urheilijoita. Valinnoissa huomioidaan urheilijan taso, innostuneisuus ja sitoutuminen leiritykseen. Urheilijat valitaan elokuun lopussa ja heille tiedotetaan välittömästi.

Ladattavat tiedostot:

Nuorten olympiavalmentaja, U18