© Pajulahti

Yläkoululeiritys

Valtakunnallinen yläkoululeiritys on osa Suomen Olympiakomitean valtakunnallista urheiluakatemiaohjelmaa ja osa Judoliiton valmennusjärjestelmää sekä maajoukkuepolkua, jonka tarkoitus on auttaa nuoria urheilijaksi kasvamisen tiellä.

Haku Yläkoululeiritykseen päättyy 15.8

Leiritys on tarkoitettu 7-9 luokkalaisille eli U15- ja U18-ikäisille, jotka ovat tavoitteellisesti urheiluun suuntautuneita nuoria. Tavoitteena on rakentaa pohjaa monipuoliselle harjoittelulle sekä tukea ja tehostaa huipulle pyrkivien nuorten valmennusta ja opiskelua. ”Yläkoululeirit ovat nuorimmilla ensi askel Judoliiton valmennusjärjestelmään. Sitä kautta edetään alle 18-vuotiaiden maajoukkuevalmennuksen piiriin. Jo maajoukkueleirityksen piirissä oleville yläkoululeirit ovat hyvä keino tehostaa kotisaliharjoittelua. Leirit antavat nuorille työkaluja edetä valitsemallaan tiellä aina 2. asteen opinnoista edelleen aikuiseksi huippu-urheilijaksi.” toteaa alle 18-vuotiaiden nuorten olympiavalmentaja Otto Faven.

Judon yläkoululeiritys jatkuu lukuvuonna 2021-2022 Liikuntakeskus Pajulahdessa

Leiritykset on tarkoitettu kilpajudoon suuntautuneille 7.-9. luokkalaisille judokan aluille. Leirityksen tavoitteena on rakentaa pohjaa monipuoliselle harjoittelulle sekä tukea ja tehostaa huipulle pyrkivien nuorten valmennusta ja opiskelua. Vaikka leirityksen tavoitteena on rakentaa polkua, joka mahdollistaa tulevaisuudessa myös tien huippu-urheilijaksi, hakijoiden ei vielä tarvitse olla oman ikäluokkansa kärkeä. Halu kilpailla ja jonkinasteinen kilpailukokemus riittää.

”Yläkoululeirit ovat laadukkaita kokonaisuuksia ja yksi tärkeä osa on rakentaa valmiuksia elämänhallintaan. Opiskelun ja harjoittelun yhdistäminen sekä siinä riittävän levon, oikean ravinnon ja vuorokausirytmin merkitys on suuri jotta arki sujuu ja myös opiskelut urheilun ohella edistyvät. Kyselyissä onkin todettu että yläkoululeirityksellä onkin ollut myös opiskeluun positiivisia vaikutuksia”, jatkaa Favén.

Yläkoululeirityksen aikana nuorilla on mahdollisuus tutustua paikallisen urheiluakatemian urheilijan polkuun, hyviin harjoitusolosuhteisiin ja siellä toimimiseen. Harjoittelua on 3-4 kertaa päivässä. Lajiharjoittelussa toteutetaan Judoliiton valmennuksen linjauksia yläkouluikäisille, missä painopisteenä on oman tekniikan perustan kehittäminen ja laajentaminen tokuiwaza-perheeksi niin matossa kuin pystyssä sekä pystystä mattoon siirtymiset. Kyseessä ei siis ole pelkkä randorileiri. Ominaisuusharjoittelussa ja elämäntaitojen opetuksessa noudatetaan Suomen Olympiakomitean Urheiluakatemiaohjelman ohjeistuksia (mm. arjenhallinta, ravitsemus, lepo ja uni sekä psyykkinen valmennus). Lisäksi päivittäin opiskellaan ohjatusta ns. läksyperiaatteella ja tarvittaessa leiriajankohdalle sattuvat kokeet voidaan suorittaa leirillä. Leirien vahvuutena on myös se, että niissä hyödynnetään muiden lajien kokeneiden ammattivalmentajien osaamista ja tuodaan monipuolisuutta harjoitteluun. Yläkoululeireillä lajirajat ylittävä valmentajayhteistyö toteutuu käytännössä ja muiden lajien tapaan myös judo hyödyntää tämän mahdollisuuden.

Lukuvuoden 2020-2021 leirityksien ajankohdat:

Leiri 1 / 6.-10.9.2021 Liikuntakeskus Pajulahti
Leiri 2 / 17.-20.10.2021 Santasport Rovaniemi – yhdessä Samurai-Cupin kanssa
Leiri 3 / 22.-26.11.2021 Liikuntakeskus Pajulahti
Leiri 4 / 7.–11.2.2022 Liikuntakeskus Pajulahti
Leiri 5 / 4.-8.4.2022 Liikuntakeskus Pajulahti

Kustannukset noin 310 euroa / 4 vrk leiri sis. majoituksen, ruokailut ja opetuksen materiaaleineen. Huom. Urheiluopistosäätiö tukee vähävaraisten nuorten liikuntaharrastusta. Tukea on mahdollista hakea yläkoululeiritykseen. Lisätietoja Pajulahden sivuilta.

Jokainen leiri laskutetaan osallistujalta erikseen.

Hakeminen:

Haku Yläkoululeiritykseen on päättynyt.

Ladattavat tiedostot:

Nuorten olympiavalmentaja, U18