Yläkoululeiritys

Valtakunnallinen yläkoululeiritys on osa Suomen Olympiakomitean valtakunnallista urheiluakatemiaohjelmaa ja syksystä 2017 alkaen myös osa Judoliiton valmennusjärjestelmää sekä maajoukkuepolkua, jonka tarkoitus on auttaa nuoria urheilijaksi kasvamisen tiellä.

Leiritys on tarkoitettu 7-9 luokkalaisille eli U15- ja U18-ikäisille, jotka ovat tavoitteellisesti urheiluun suuntautuneita nuoria. Tavoitteena on rakentaa pohjaa monipuoliselle harjoittelulle sekä tukea ja tehostaa huipulle pyrkivien nuorten valmennusta ja opiskelua. ”Yläkoululeirit ovat nuorimmilla ensi askel Judoliiton valmennusjärjestelmään. Sitä kautta edetään alle 18-vuotiaiden maajoukkuevalmennuksen piiriin. Jo maajoukkueleirityksen piirissä oleville yläkoululeirit ovat hyvä keino tehostaa kotisaliharjoittelua. Leirit antavat nuorille työkaluja edetä valitsemallaan tiellä aina 2. asteen opinnoista edelleen aikuiseksi huippu-urheilijaksi.” toteaa alle 18-vuotiaiden nuorten olympiavalmentaja Otto Faven.

Judon valmennuskeskukset, Varalan Urheiluopisto ja Liikuntakeskus Pajulahti, toimivat judon yläkoululeirityksen keskittyminä. Tulevana lukuvuonna (2017-2018) järjestetään opistokohtaisesti 2-4 leiriä, joiden lajivalmennuksesta vastaavat samat ammattivalmentajat, jotka ovat toimivat alle 18-vuotiaden maajoukkuevalmennuksessa. Pajulahdessa järjestettävät yläkoululeiritykset ovat tarkoitettu pääasiassa pääkaupunkiseudun, Päijät-Hämeen ja Kaakkois-Suomen alueiden judokoille. Siellä lajivalmennuksesta vastaa paikallisen urheiluakatemian judovalmentaja Jaana Sundberg. Puolestaan Varalan leiritykset vetää alle 18-vuotiaiden nuorten olympiavalmentaja Otto Faven ja ne on suunnattu muulle Suomelle.

Yläkoululeirityksen aikana nuorilla on mahdollisuus tutustua paikallisen urheiluakatemian urheilijan polkuun, hyviin harjoitusolosuhteisiin ja siellä toimimiseen. Harjoittelua on 3-4 kertaa päivässä. Lajiharjoittelussa toteutetaan Judoliiton valmennuksen linjauksia yläkouluikäisille, missä painopisteenä on oman tekniikan perustan kehittäminen ja laajentaminen tokuiwaza-perheeksi niin matossa kuin pystyssä sekä pystystä mattoon siirtymiset. Kyseessä ei siis ole pelkkä randorileiri. Ominaisuusharjoittelussa ja elämäntaitojen opetuksessa noudatetaan Suomen Olympiakomitean Urheiluakatemiaohjelman ohjeistuksia (mm. arjenhallinta, ravitsemus, lepo ja uni sekä psyykkinen valmennus). Lisäksi päivittäin opiskellaan ohjatusta ns. läksyperiaatteella ja tarvittaessa leiriajankohdalle sattuvat kokeet voidaan suorittaa leirillä. Leirien vahvuutena on myös se, että niissä hyödynnetään muiden lajien kokeneiden ammattivalmentajien osaamista ja tuodaan monipuolisuutta harjoitteluun. Yläkoululeireillä lajirajat ylittävä valmentajayhteistyö toteutuu käytännössä ja muiden lajien tapaan myös judo hyödyntää tämän mahdollisuuden.

Lukuvuoden 2017-2018 leirityksien ajankohdat ovat:

• Varalassa 23.-26.10.2017 sekä 5.-8.3.2018 (kaikki yhdessä). Kustannukset 249 euroa / leiri.
  • Pajulahden 7. luokkalaisten leiritys 15.-18.10. / 17.-20.12. / 11.-14.2. / 22.-25.4. Kustannukset 220 euroa / leiri.
  • Pajulahden 8-9. luokkalaisten leiritys 5.-9.11. / 1.-5.1. / 4.-8.3. / 8.-12.4. Kustannukset 290 euroa / leiri.

Hakeminen:

Leiritys käsittää lukuvuoden 2017-2018 ja siihen haetaan sähköisen lomakkeen kautta 31.8. mennessä:

Hakijoiden tulee olla ensi lukuvuonna 7.-9. luokan oppilaita eli vuosina 2002-2004 syntyneitä urheilijoita. Valinnoissa huomioidaan urheilijan taso, innostuneisuus ja sitoutuminen leiritykseen. Urheilijat valitaan syyskuun alussa ja heille tiedotetaan välittömästi.

Lisätiedot:
Otto Favén / Yläkoululeiritys Varalassa