Huippuseuratoiminta

Tähtiseura-ohjelman tavoitteena on tarjota seuroille työkaluja toimintansa kehittämiseksi lasten ja nuorten, aikuisliikunnan sekä huippu-urheilun osa-alueilla. Judo on ollut kymmenen muun lajin kanssa työstämässä huippu-urheilun osa-alueen laatutekijöitä vuosien 2019-2021 aikana yhdessä Olympiakomitean ja pilottiseurana toimineen Meido-Kanin kanssa.

Judon huippu-urheiluseuratoiminnan laatutekijöiden tavoitteena on kuvata judon arkivalmennuksen laatua, joka mahdollistaa kansainvälisten menestyksen yhteistyössä Judoliiton kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa seuran ja liiton kesken järjestelmällistä valmennusta ja siihen sitoutumista. Tämä vaatii kansainvälisen vaatimustason tunnistamista ja oman toiminnan systemaattista analysoimista jatkuvan kehittymisen takaamiseksi.

Laatutekijöillä tavoitellaan muun muassa ”yhden valmennuksen periaatetta”, jossa seuran ja liiton välinen yhteistyö tiivistyy ja arkivalmentautuminen on ammattimaisempaa urapolun valintavaiheesta alkaen. Valmistuneet judon laatutekijät ovat samalla myös työkalu seuravalmennuksen kehittämiseksi prosessin ulkopuolisille seuroille, jotka haluavat kehittää toimintaansa kohti huippu-urheilua, esimerkiksi ns. kasvattaja-akatemioissa.

Ladattavat tiedostot: