Marko Ryyppö- Juha Alaluukas kime-no-katan edustajamme EM-kisoissa

Katan EM Italiassa tulevana viikonloppuna

Italian Sardiniassa 21.‒22.5 pidettäviin katan EM-kisoihin lähtee Suomesta neljä paria, joista peräti kolme onTikkurilasta ja yksi Hollolasta. Tuomareita edustavat Tikkurilan Hannu Mustonen sekä Hontain Staffan Lindgren.

Katan EM-kilpailuissa kilpaillaan viidessä eri katassa, jotka on jaettu kahteen ikäryhmään torin iän mukaan. Oman ikäryhmänsä mitalistit pääsevät osallistumaan ns. open-sarjaan, josta vielä kolme parasta palkitaan mitaleilla. Osallistujia tämän vuoden kisoissa on yli 100 paria.

Tikkurilan Judokoiden Pasi Oinas–Mika Salsoila voitti SM-kisoissa sekä nagenokatan että katame-no-katan. Aiemmin he ovat edustaneet Suomea arvokisoissa nage-no-katassa, mutta nyt he siirtyvät katame-no-kataan.

‒ Olemme menestyneet pienemmissä kisoissa hyvin myös katame-no-katassa ja moni on suositellut meille vaihdosta. Nage-no-katassa olemme jo saavuttaneet EM-pronssia, mutta viime vuosina kurssi on ollut laskusuunnassa. Katame-no-katassa lähdemme puhtaammalta pöydältä eikä meihin kohdistu ennakko-odotuksia. Se voi olla hyvä valtti, kunhan saamme onnistuneen suorituksen, Pasi Oinas selvittää.

Katame-no-katassa Suomea viime vuosina edustanut Tikkurilan Judokoiden pari Ralf Ahlskog‒Pekka Väyrynen lähtee myös kisakoneeseen. Säännöt sallivat kahden parin edustamisen saman katan samassa ikäryhmässä, mutta korkeintaan kahdessa eri katassa kaikkiaan viidestä kilpakategoriasta. Molemmat katame-no-kata parit kilpailevat seniorisarjassa.

‒ Nyt on mielenkiintoista katsoa ja verrata isoissa kisoissa suorituksiamme. Teemme teknisesti melko samanlaista kataa, mutta esityksessä on toki paljonkin eroa. Kokeilemaan ei enää lähdetä, alkulohkossa pitää pystyä sijoittumaan kärkipäähän, muuten pitää tarkastella jatkoa isolla suurennuslasilla, Ralf Ahlskog toteaa.

Hollolan Holjutain Marko Ryyppö – Juha Alaluukas tavoittelevat  tulevissa EM-kisoissa  tietysti kime-no-kata mitalia ja näin finaalipaikkaa openiin. He kilpailevat viimeistä vuotta juniorisarjassa. Parin parhaat sijoitukset EM- ja MM-tasolta on viime vuoden alkuotteluiden kuudennet sijat.

Juno-katan juniorisarjassa kilpailevan pari Henna Ahola‒Jonna Marttila, myöskin Tikkurilan Judokoista, ovat jääneet jo kolmesti niukasti mitalien ulkopuolelle neljänsiksi, viimeksi tasapisteillä pronssia voittaneiden kanssa.  Nyt olisi korkea aika kirkastaa mitali, kun Marttila on toipunut polvileikkauksestaan ja Aholan esikoisen syntymästä on kulunut aikaa reilu vuosi.

Katan arvokisoissa myös tuomarit ovat tiukan arvostelun kohteina ja vain parhaat tuomarit pääsevät tuomitsemaan finaalikierrokselle. Kansainväliseksi tuomariksi haluavan on suoritettava tiukat kokeet, jokaiselle katalle erikseen, jotta he saavat tuomarilisenssin.

Hontain Staffan Lindgren on ollut katatuomarikuvioissa mukana EJU ja IJF-tasolla alusta asti; hän on tuominut kaikissa EM-kilpailuissa alkaen vuoden 2005 Lontoon kilpailuista sekä kaikissa MM- kisoissa mukaan lukien ensimmäinen Kata World Cup Pariisissa 2008. Tuomarilisenssit Staffanilta löytyvät kaikille viidelle kilpailukatalle sekä EJU- että IJF-tasolla vuodesta 2012.

Tikkurilan Judokoiden Hannu Mustonen on myös pitkän linjan tuomari ja kokemusta löytyy EJU ja IJF-tasolla. Hän on tuominnut useissa EM-kilpailuissa  ja  Maailmanmestaruustason kisoissa ja useimmiten finaaleissa. Tuomarilisenssit Hannulla on neljälle kilpailukatalle EJU- ja kolmelle IJF-tasolla.

Lisätietoa kilpailuista löytyy täältä: https://sites.google.com/site/eujudokataolbia2016/home

Uutiskategoriat