Judopelikortit

Judopelikorttien Hanei-goshi. Kaikista heitoista on neljä kuvaa:sissääntulo, kontakti, heitto ja kannatus. Tässä Lauri Halme heittää Tero Niemeä ja patarouvassa Annikka Mutanen heittää Uchi-matallaan Markus Mattssonia.

Judopelikortit 9,90 €

Judon Tuki on kustantanut opetustarkoitukseen ja seurojen judotoiminnan tueksi judopelikortit. Korttipakka ovat muutoin aivan tavallinen 52 kortin sarja, jossa on kolme jokeria, mutta kuvat sisältävät erilaisia alempien vyökoevaatimusten heittosarjoja. Heittoja on 13, joista viisi jalka-, neljä käsi-, sekä neljä lonkkaheittoa. Jokereina ovat judoaiheiset yllätyskuvat.

Heitot on jaettu neljään kuvaan, jotka esiintyvät samannumeroisissa korteissa ja kussakin kuvassa mainitaan heiton nimi ja tekijä. Heiton yksi olennaisimmista osista on kuvassa ja alla olevassa tekstissä. Esimerkiksi hertassa on sisääntulon vaihe liikkeestä, ruudussa kontaktivaihe, ristissä: heittovaihe, padassa kannatus.

Kaikki heitot on tehty saman kaavan mukaan kutakin heittoa kuvaavin tekstein ja niistä on helppo sekä opettajan ja oppilaan löytää kunkin heiton olennaiset osat.

Korttien kuvissa ovat kokeneet judokat:

• Kyösti Korpiola 6.dan
  • Timo Korpiola 5.dan
  • Pasi Lind 4. dan
  • Heikki Lähteenkorva 4.dan
  • Peter Mickelsson 4.dan
  • Marko Kallio 3.dan
  • Arttu Laitinen 3. dan
  • Annikka Mutanen 3.dan
  • Juha Vainio 3.dan
  • Arvo Tarvainen 2.dan
  • Harri Honkanen 1.dan
  • Markus Mattsson 1.dan
  • Lauri Halme 1. kyu
  • Tero Niemi 1 kyu
  • Jani Kallunki 3 kyu
  • Robert Savikko 3 kyu

Mitä korteilla sitten voi tehdä?

• seurat voivat käyttää niitä opetusmateriaalina kursseilla, junnuleireillä tai omissa harjoituksissaan
  • korttipakan voi antaa tunnustuspalkintona esimerkiksi hyvästä harjoittelusta
  • leireillä harjoitusten lomassa ja illanvieton ohjelmanumerona korteilla voi pelata esimerkiksi peukku-aasia ja samalla oppia keräämäänsä heiton neljä osaa
  • hankkimalla pelikortteja seura voi osallistua Judon Tuki ry:n toiminnan tukemiseen, joka jakaa korteilla keräämiään varoja kuntojudoon, nuorten liikuntajudoon sekä erityisryhmien judoon
  • korteilla voi olla myös keräilyarvoa tulevaisuudessa, mutta onhan toki mukavaa vetäistä oman lajin kortit pöytäänkin

Seurat ja judonharrastajat voivat näin olla mukana osaltaan hyvän asian puolesta, mikä on varmasti monelle jo hyvä syy tukea toimintaa kun tietää tukensa menevän judon hyväksi. Lisäksi vastineeksi saa hauskat ja tekniikoiltaan korkeatasoiset judokuvat ja tekstit, joita voi hyödyntää omassa harjoittelussaan tai opetustoiminnassaan. Kortit on painanut Nelostuote Oy ja niiden laatu vastaa kestävyydeltään normaalia pelikorttia.

Korttien yhden rasian suositushinta on 9,9 €, mutta ostamalla niitä enemmän hinta seuroille putoaa huomattavasti. Seuroille lähetetään sähköpostilla tilaushinnat, joihin lisätään postituskulut. Seura voi itse päättää sisällyttääkö se korttien hinnan esimerkiksi kursseihinsa vai veloitt

ako se pelikortit erikseen ja millä hinnalla. Samoin seura voi itse määrätä ulosmyyntihintansa jos joku haluaa ostaa useimpia korttipakkoja. Alustavien kyselyjen mukaan kiinnostus kortteihin on ollut rohkaisevan hyvä ja ideaa pidetty

mielenkiintoisena ja uutta puhtia luovana välineenä sekä seuran toimintaa osaltaan vilkastuttavana. Seurojen kannattaakin tehdä pikaisesti tilaukset, jotta kortit ehtivät syyskuun puolivälin jälkeen kursseilla hyödynnettäviksi.

Mistä pelikortteja saa? Yksittäiskappaleita voi ostaa niiltä seuroilta, jotka tulevat tilaamaan kortteja. Seurat voivat tehdä tilauksensa sähköpostilla osoitteesta: heikki.lahteenkorva@borentum.fi.Suuria eriä tilattaessa voidaan maksuaika jakaa kahteen osaan ja vaikkapa syyskuun ja joulukuun toimitukseen, jolloin kortit ovat valmiina myös kevään toimintaan, jolloin syksyn kurssimaksuilla pystytään helposti rahoittamaan ensimmäinen erä.

Yksityishenkilöt voivat ostaa myös Nidan Oy:stä: www.nidan.fi.

Judon Tuki ry haluaa kiittää kaikkia vapaaehtoisia, jotka ovat uhranneet aikaansa korttien ideoimiseen ja kuvaamiseen. Työ on ollut suuri, mutta samalla mielenkiintoisen vaikea, vaikka kyse on ollutkin useimpien judokoiden tuntemista heitoista.

Judon Tuki ry

Heikki Lähteenkorva