Kuvaa ja tarinaa Neil Adamsin leiristä

Judon Tuki ry järjesti lauantaina Järvenpään Akagin avustuksella kansainvälisen koulutustilaisuuden judokoille Piirosen liikuntakeskuksessa. Kouluttajaksi oli saatu maailmanmestari, viisinkertainen Euroopan mestari sekä kaksinkertainen olympiahopeamitalisti Neil Adams, joka on Englannin tähän mennessä suurin judotähti. Adams veti täydet salit eli n. 130 osallistujaa keränneiden kahden Järvenpään harjoituksen lisäksi myös yhden opiskelijoiden Finndain salin tupaten täyttäneen harjoituksen perjantai-iltana Helsingissä.

Korkean tason kansainvälistä judo-opetusta Järvenpäässä

Nykyisin 7. dan -vyöarvon omaava, vuonna 1958 Rugbyssä syntynyt Adams on aloittanut judon seitsemänvuotiaana ikään kuin perhelajina, koska hänen isänsä oli jo tuolloin mustan vyön judoka ja myöhemmin ammattilaispainijaksi siirtynyt isoveli harrasti lajia myös. Adams voitti ensimmäisen kansallisen mestaruutensa yhdentoista vuoden ikäisenä. Kuusitoistavuotiaana hän siirtyi Lontoon Chelseaan harjoittelemaan lajia Budokwai -seuraan. Kirjassaan The Pyjama Game - a Journey into Judo urheilutoimittaja Mark Law kuvaa Adamsia seuraavasti: Hänessä yhdistyy vaikuttava judollinen fyysisyys, älykkyys, taisteluhenki, oppimishalu, voimakas omanarvontunto sekä voitontahto.
Tämä kaikki oli aistittavissa kun sensei astui tatamille. Kaikki olivat tulleet kuulemaan ja oppimaan, mitä Adamsilla oli annettavanaan. Paikalla oli judoharrastajia ja -kouluttajia Suomen ylimmän vyön, 7.dan omaavasta Jorma Kivisestä aina keltavöisiin uransa alkutaipaleella oleviin judokoihin. Järvenpään ensimmäiset harjoitukset oli suunnattu aikuisille ja toiset junioreille ja heidän valmentajilleen.

Harjoitukset alkoivat jalkatekniikoiden käytöllä lämmittelyssä. Hiki haettiin pintaan okuri-ashi-barain ja de-ashi-barain muodossa. Tämän jälkeen Adams esitteli lempiheittotekniikkaansa tai-otoshia ja sitä miten tärkeää on sijoittua oikein heittoa tehdessä, riippuen siitä, mikä on ote. Heittotekniikoiden jälkeen oli vuorossa mattotekniikoiden esittelyä alkaen siitä, kuinka vastustaja käännetään otolliseen asentoon ja miten siitä edetään sidontaan, käsilukkoon tai kuristukseen. Kaikesta näki, että kun tekniikat osaa, on niiden soveltaminen helppoa ja vaivatonta. Harjoittelijat, paikalla olleita lukuisia kilpailijoita myöten, saivatkin paljon mietittävää, miten omat taitonsa saisi kehitettyä tuolle tasolle tai edes vähän siihen suuntaan. Adamsin tasosta ohjaajana sai havainnon, kun seurasi, miten hän vaihtoi opetuksen painopistettä enemmän perusteisiin siirtyessään aikuisista junioreihin, asian pysyessä kuitenkin pääpiirteissään samana. Paikalla olleet antoivat rutkasti positiivista palautetta intensiivisistä harjoituksista.

Judon Tuki ry:n puheenjohtaja Heikki Lähteenkorva antoi harjoitusten jälkeen Adamsille lahjaksi yhdistyksen julkaisemat judopelikortit sekä raidallisen paidan leikillisenä vihjauksena majoituspaikkana olleeseen hotelliin Helsingin Katajanokalla. Hyväntuulinen ja harjoituksiin tyytyväinen Adams totesi olevansa otettu saamastaan vastaanotosta. Kysyttäessä, miksi ihmisen, nuoren tai varttuneemman, olisi hyvä kokeilla judoa oli Adamsin vastaus: "Koska se on monipuolista ja tehokasta liikuntaa kehon kaikille osille. Se vaatii päättäväisyyttä ja kurinalaisuutta, mikä on nykyaikana varsinkin lapsille ja nuorille hyväksi. Lajissa oppii kunnioittamaan toista ja se kehittää harrastajan henkisiä sekä motorisia taitoja. Kaikkien tulisi kokeilla judoa edes hieman. Eivät kaikki tietenkään lajin pariin jää, koska ihmiset ovat tulleet lyhytjännitteisiksi ja kokeilevat kaikenlaista, mutta niille, jotka jäävät, se antaa elinikäisen itsensä kehittämisen tien."