Judon Perusteet

Judoliiton koulutusjärjestelmän 1-tason koulutus

Kesto: 15 h

Missä: Judon perusteet -koulutus voidaan järjestää omassa seurassa seurakouluttajan tai aluekouluttajan toimesta tai seuran järjestämänä avoimena koulutuksena aluekouluttajan toimesta.

Sisältö: Koulutus antaa perustiedot lajista ja sen historiasta, periaatteista ja niiden soveltamisesta harjoitteluun. Tatamilla tehtävissä käytännön harjoitteissa korostuvat judokan perusasennon hallitseminen, horjutusten suunnat, liikkuminen sekä judon perusharjoitteiden erilaiset harjoitusmuodot. Koulutuksessa laaditaan itselle tekniikkavalikoima, suunnitellaan harjoituksen osa-alueita ikäkaudet huomioiden, tehdään oma judourapolku ja kirjataan oman seuran pelisäännöt sekä salin turvallisuussäännöt. Lisäksi tehdään katsaus Judoliiton asioihin sekä saadaan lyhyt info antidopingiin (ADT) kuuluvista asioista.

Kohderyhmä: Vähintään keltavöiset (5.kyu) Peruskoulutus kaikille judokoille myöhempien koulutusten pohjaksi.

Huomio: ”Judon perusteet” -koulutus on hyvä käydä ennen oranssin (4.kyu) vyön suorittamista, jotta pysyt mukana säännöllisessä oman osaamisen lisäämisessä. Vuoden 2014 alusta voimaan tulleiden graduointisääntöjen mukaan Judon Perusteet vaaditaan suoritetuksi ennen vihreän vyön koetta.

Kouluttajana: Judoliiton seurakouluttajat tai aluekouluttajat