Koulutusjärjestelmä

Judoliitto kannustaa jokaista judokaa kehittämään itseään judon harjoittelun lisäksi myös valmennuksen, ohjaamisen, seuratoiminnan tai kata- graduointi ja tuomaritoiminnan parissa. Valmentaja- ja ohjaajakoulutukset on jaettu valtakunnallisen VOK-järjestelmän mukaisesti viiteen tasoon, jonka lisäksi tarjolla on vuosittain laaja kattaus täydennys- ja päivityskoulutuksia. Voit avata koulutusjärjestelmän kuvauksen sivun lopussa olevasta linkistä. Judoliiton koulutuksiin voivat osallistua kaikki Judoliiton jäsenseurojen jäsenet, jotka ovat rekisteröityneet Suomisportiin.

VOK 1. TASO

1. tason koulutukset ovat jokaisen judokan peruskoulutuksia, ja jotkut niistä judokan tulee suorittaa vyöarvojärjestelmässä edetäkseen. 1. tason lajikoulutuksia järjestetään Judoliiton jäsenseuroissa seurakouluttajien sekä aluekouluttajien toimesta. VOK 1-teemakoulutuksia järjestävät liikunnan aluejärjestöt. Alle 18-vuotiaiden maajoukkueleiritykseen osallistuvat urheilijat suorittavat 1. tason VOK 1-teemakoulutuksia vastaavat osiot leirityksen yhteydessä ja seurannasta vastaavat maajoukkuevalmentajat. Tason suorittamienn vaatii lisäksi 50 tuntia käytännön ohjaustyötä tatamilla.

Kaikille yhteiset lajikoulutukset yht. 30 h

Judon perusteet (laajuus 15 h, oltava käytynä ennen vihreän vyön suorittamista)
Oppimisen ja opettamisen perustaidot Judossa (laajuus 15 h, oltava käytynä ennen sinisen vyön suorittamista)

sekä

Valmentaja- ja ohjaajakoultuksen 1-tason vapaasti valittavat teemakoulutukset yht. 20 h

Liikunnan aluejärjestöjen VOK 1 -teemakoulutukset. Liikunnan aluejärjestöjen yhteiset sivut löytyvät täältä. Sivuita löydät tiedon oman paikkakuntasi aluejärjestöstä.

tai

VOK1-teemakoulutusten sisällöt suoritettu maajoukkueleirityksessä.

Kun judoka on suorittanut yhteensä 50 tuntia 1. tason koulutuksia ja 50 tuntia käytännön ohjausta tatamilla, voi hän täyttää Judoliiton sivuilla 1. tason tasotodistushakemuksen.

VOK 2. TASO

Kamppailijoiden yhteinen 2. tason valmentajakoulutus

Kamppailijoiden yhteinen 2. tason junioriohjaajakoulutus + Muksujudo-ohjaaja 1

tai

Aikuisharrastajan ohjaajan koulutus (luodaan syksyllä 2019 ja pilotoidaan keväällä 2020)

Urheilijasta valmentajaksi eli URVA-koulutukset

tai

VOK2-tason sisällöt suoritettu maajoukkueleirityksessä.

Kun judoka on suorittanut jonkin yllämainituista 2. tason koulutuskokonaisuuksista ja hyödyntänyt siinä opittuja asioita 100 tunnin verran ohjaustyössä tatamilla, voi hän täyttää Judoliiton sivuilla 2. tason tasotodistushakemuksen.

VOK 3. TASO

Kamppailijoiden yhteinen 3. tason valmentajakoulutus

Kun judoka on suorittanut jonkin yllämainituista 3. tason koulutuskokonaisuuden ja hyödyntänyt siinä opittuja asioita 100 tunnin verran ohjaustyössä tatamilla, voi hän täyttää Judoliiton sivuilla 3. tason tasotodistushakemuksen.

Kamppailulajien yhteisiä koulutuksia järjestää vuorotellen kuusi eri kamppailulajiliittoa. Alla olevasta kuvasta näkyy VOK2 ja VOK3-tasojen koulutusten suunniteltu vuosirytmi sekä lajiliitto, jonka vastuulla koulutuksen järjestäminen on.

VOK 4. JA VOK 5. TASOT

Ammatillisen tason 4 koulutuksesta vastaavat urheiluopistot ja ammattikorkeakoulut. Useat tason 4 tutkinnot ovat näyttötutkintoja, ja pohjautuvat Opetushallituksen tutkintojen perusteisiin. Korkeakouluopinnot ovat tasoa 5, joka kuuluu yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opetuksen piiriin.

TÄYDENNYS- JA PÄIVITYSKOULUTUKSET

Eri tasojen VOK-koulutusten lisäksi Judoliitto ja liikunnan aluejärestöt järjestävät vuosittain runsaasti täydennys- ja päivityskoulutusta seuraavien otsikoiden alla:

Lapset ja nuoret

Muksujudo-ohjaaja 1 (laajuus 18 h)

Muksujudo-ohjaaja 2 (laajuus 15 h) -koulutukset

Perhejudon ohjaajakoulutus

Junnuohjaajaseminaari

Terve Urheilija -luennot

Valmennus ja lajitekniikka

Seuravalmentajien tekniikkakoulutukset

Judokan VoimanPolku -koulutus

Kuntojudo