Koulutusjärjestelmä

Judoliitto kannustaa jokaista judokaa kehittämään itseään judon harjoittelun lisäksi myös valmennuksen, ohjaamisen, seuratoiminnan tai kata- graduointi ja tuomaritoiminnan parissa. Valmentaja- ja ohjaajakoulutukset on jaettu valtakunnallisen VOK-järjestelmän mukaisesti viiteen tasoon, jonka lisäksi tarjolla on vuosittain laaja kattaus täydennys- ja päivityskoulutuksia. Judoliiton koulutuksiin voivat osallistua kaikki Judoliiton jäsenseurojen jäsenet, jotka ovat rekisteröityneet Suomisportiin.

Voit avata koulutusjärjestelmän kuvauksen sivun lopussa olevasta linkistä.

Tulevat koulutukset löydät Judoliiton Koulutuskalenterista.

VOK 1 -TASO

1. tason koulutukset ovat jokaisen judokan peruskoulutuksia, ja jotkut niistä judokan tulee suorittaa vyöarvojärjestelmässä edetäkseen. 1. tason lajikoulutuksia järjestetään Judoliiton jäsenseuroissa seurakouluttajien sekä aluekouluttajien toimesta. VOK 1-teemakoulutuksia järjestävät liikunnan aluejärjestöt. Alle 18-vuotiaiden maajoukkueleiritykseen osallistuvat urheilijat suorittavat 1. tason VOK 1-teemakoulutuksia vastaavat osiot leirityksen yhteydessä ja seurannasta vastaavat maajoukkuevalmentajat. Tason suorittaminen vaatii lisäksi 50 tuntia käytännön ohjaustyötä tatamilla.

Kaikille yhteiset lajikoulutukset yht. 30 h

Judon perusteet (laajuus 15 h, oltava käytynä ennen vihreän vyön suorittamista)
Oppimisen ja opettamisen perusteet Judossa (laajuus 15 h, oltava käytynä ennen sinisen vyön suorittamista)

sekä

VOK 1 -tason teemakoulutukset, joita voi vapaasti valita yht. 20 h

VOK 1 -teemakoulutuksia voi suorittaa useammalla eri tavalla. Syksyllä 2020 käytössä olevat vaihtoehtoiset suoritustavat on kuvattu alla (A - D), sekä sivulla VOK 1 -teemakoulutukset Judoliiton koulutusjärjestelmässä.

A. Liikunnan aluejärjestöjen VOK 1 -teemakoulutukset. Liikunnan aluejärjestöjen yhteinen koulutuskalenteri. Sivuita löydät tiedon oman paikkakuntasi aluejärjestöstä.
Huom: Useat aluejärjestöt eivät tarjoa näitä koulutuksia koulutuskalentereissaan, vaan toivovat, että seurat tilaisivat VOK 1 -teemakoulutuksia.

tai

B. Judoliitto on avannut yhteistyössä Vierumäen Urheiluopiston kanssa mahdollisuuden suorittaa VOK 1 -teemakoulutuksia verkossa. Koulutusten tiedot löytyvät Judoliiton Koulutuskalenterista.
Lisäksi Vierumäen Urheiluopisto tulee avaamaan muutaman teemakoulutuksen suoritettavaksi Vierumäen Urheiluopiston sivuille tulevien linkkien kautta. Linkki koulutussivulle täydennetään tähän, kun koulutukset avataan.

tai

C. Valmentaa kuin nainen -hankkeessa toteutuva 1. tason valmentajakoulutus naisille (30.10.-1.11. Varala ja 21.-23.11.2020 Pajulahti). Tämä koulutus vastaa Judoliiton koulutusjärjestelmässä SEKÄ Oppimisen ja opettamisen perusteet -kurssin että vaadittavat 20 h VOK 1 -teemakoulutuksia.

tai

D. VOK1-teemakoulutusten sisällöt suoritettu maajoukkueleirityksessä.

Lisäksi tasotodistukseen vaaditaan käytännön ohjausta / valmennusta

Kun judoka on suorittanut yhteensä 50 tuntia 1. tason koulutuksia ja 50 tuntia käytännön ohjausta tatamilla, voi hän täyttää Judoliiton sivuilla 1. tason tasotodistushakemuksen.

VOK 2 -TASO

Kamppailijoiden yhteinen 2. tason valmentajakoulutus tai Judon oma 2. tason valmentajakoulutus

Kamppailijoiden yhteinen 2. tason junioriohjaajakoulutus + Muksujudo-ohjaaja 1

tai

Aikuisharrastajan 2. tason ohjaajakoulutus (pilottikoulutus käynnistyy keväällä 2020)

Urheilijasta valmentajaksi eli URVA-koulutukset

tai

VOK2-tason sisällöt suoritettu maajoukkueleirityksessä.

Kun judoka on suorittanut jonkin yllämainituista 2. tason koulutuskokonaisuuksista ja hyödyntänyt siinä opittuja asioita toimien 100 tunnin verran ohjaustyössä tatamilla, voi hän täyttää Judoliiton sivuilla 2. tason tasotodistushakemuksen.

VOK 3 -TASO

Kamppailijoiden yhteinen 3. tason valmentajakoulutus TAI Judoliiton oma tason 3 koulutus.

Judoliitto järjestää oman 3-tason valmentajakoulutuksen ja se käynnistyy syksyllä 2021.

Kun judoka on suorittanut 3-tason koulutuskokonaisuuden ja hyödyntänyt siinä opittuja asioita 100 tunnin verran ohjaustyössä tatamilla, voi hän täyttää Judoliiton sivuilla tason 3 tasotodistushakemuksen.

Kamppailulajien yhteiset koulutukset

Kamppailulajien yhteisiä koulutuksia järjestää vuorotellen kuusi eri kamppailulajiliittoa. Alla olevasta kuvasta näkyy VOK2 ja VOK3-tasojen koulutusten suunniteltu vuosirytmi sekä lajiliitto, jonka vastuulla koulutuksen järjestäminen on.

Alla oleva kalenteri on päivitetty sivuille 25.8.2020. HUOM: Judoliiton oma 3-tason valmentajakoulutus ei ole tässä kamppailulajien yhteisessä kalenterissa. Seuraa Judoliiton koulutuskalenteria.

VOK 4

Ammatillisen tason valmentajakoulutuksesta vastaavat urheiluopistot. ammattikorkeakoulut ja yliopisto.

TÄYDENNYS- JA PÄIVITYSKOULUTUKSET

Eri tasojen VOK-koulutusten lisäksi Judoliitto ja liikunnan aluejärestöt järjestävät vuosittain runsaasti täydennys- ja päivityskoulutusta seuraavien otsikoiden alla:

Lapset ja nuoret

Muksujudo-ohjaaja 1 (laajuus 18 h)

Muksujudo-ohjaaja 2 (laajuus 15 h) -koulutukset

Perhejudon ohjaajakoulutus

Junnuohjaajaseminaari

Terve Urheilija -luennot

Valmennus ja lajitekniikka

Seuravalmentajien tekniikkakoulutukset

Judokan VoimanPolku -koulutus

Kuntojudo