Jukka-Pekka Metsola

Jukka Pekka Metsola

Jukka-Pekka metsola nimettiin Suomen Judoliiton Hall of Famen 13. jäseneksi 5.5.2018 Suomen Judoliiton 60-vuotisjuhlien yhteydessä Helsingissä.

Jukka-Pekka Metsola on Suomen menestyneimpiä judokoita. Metsolan kilpauran nähneet aikalaiset pitävät häntä yhtenä Suomen parhaimmista ottelijoita koskaan, vaikka arvokisamitali jäi saamatta.

Metsola aloitti 13-vuotiaana Tampereen Fusegissa 1977. Hän oli luontainen judoka, joka pyrki aina ipponin arvoiseen heittosuoritukseen. Lempitekniikat olivat ouchigari ja seoinage, jotka Jukka sai näyttävällä tavalla onnistumaan tasokkaillekin vastustajille.

Jukka on ollut elämäntavoiltaan esimerkillinen ja osannut ottaa muut ihmiset huomioon reilulla ja ystävällisellä tavalla. Jukka osaa nauraa myös itselleen, hänen huumorilla höystetyt tarinat perustuvat usein hänen omiin kommelluksiinsa.

Metsola on ainoa suomalainen miesjudoka, joka on voittanut mitalin legendaarisessa Pariisin turnauksessa, pronssia vuonna 1988.  Hän voitti 1980-luvulla myös British Judo Openin ja sijoittui viidenneksi sekä nuorten että miesten EM-kisoissa. Ruotsin avoimet hän voitti kolme kertaa ja Skandinavian avoimet kahdesti.  Soulin olympialaisissa 1988 Jukka oli seitsemäs.

Itse Jukka pitää parhaimpana kilpailusaavutuksenaan juuri Pariisin turnauksen pronssimitalia. Hän oli pronssiottelun alussa häviöllä japanilaiselle vastustajalleen yukon arvoisesti, mutta onnistui tekemään tehokkaan pystykäsilukkoyrityksen. Tähän vastustaja ei luovuttanut, mutta kivuliaan käsilukkoyrityksen seurauksena japanilainen joutui muuttamaan tyyliään, jolloin Jukka onnistui seuraavassa seoinage-heitossaan wazarin arvoisesti, ja voitti ottelun.

Soulin olympialaisissa Jukka kärsi todellisen tuomaritappion Venäjän Basir Varajeville, jonka heitti katon kautta selälleen mattoon. Heitto julistettiin ipponiksi, mutta muutettiin sitten wazariksi. Tilanteesta hämmentyneenä Jukka kaatui seuraavasta aloituksesta Varajevin pieneen kuperkeikka uchimataan, josta Varajeville ippon. Jokainen, joka on nähnyt ottelun, voi olla samaa mieltä katkerasta tuomaritappiosta.

Jukka kävi harjoittelu- ja kilpailumatkoilla useasti Japanissa, ensimmäisen kerran 17-vuotiaana. Eräällä harjoittelumatkallaan Jukka osallistui japanilaisten järjestämään kohakushiahin. Kyseisissä kilpailuissa otellaan samanarvoisia mustavöisiä vastaan.

Ottelun voittaja jää matolle ja pääsee ottelemaan heti seuraavan vastustajan kanssa aina niin kauan, kunnes kohtaa voittajansa. Jukka voitti 15 miestä peräjälkeen, jolloin loppuivat vastustajat. Tämä oli kautta aikojen ulkomaalaisen tekemä voittoennätys Japanissa. Tästä ansiosta Jukka sai välittömästi seuraavan vyöarvon eli 2.danin.

Yksittäisiä kovia ottelumuistoja Jukalla on paljon, koska hän ei antanut koskaan kilpailuissa periksi, vaikka olisi ollut häviöllä. Loistava pystytekniikka ja luottamus omiin kykyihin mahdollistivat sen, että Jukka kuittasi usein ottelun näyttävällä ipponin arvoisella heitolla, vaikka vastustaja oli voitolla wazarilla.

Saksan avoimien erästä otteluaan Jukka muisteli seuraavasti:

”Huomasin ennen otteluita, että vastassani oli itäsaksalainen MM-kakkonen edellisistä MM-kisoista. Kun lähdin otteluun, tunsin heti, että vastustajani oli minua paljon voimakkaampi. En päässyt yrittämään lainkaan pysty-seoinagea. Tunsin, että edessä oli kuin kivimuuri, johon mikään ei tehonnut. Ajattelin, että minun pitää vetää seoinageni kyykystä, ja näin myös tein.

Itäsaksalainen, väkivahava kaveri, lähti kuin lähtikin heittooni. Heitto lähti niin kovaa, että en ole ketään koskaan heittänyt sillä vauhdilla tatamiin. Mutta kaveri oli reilu, kun tuli kättelemään ja sanomaan ottelun jälkeen you better today.”

Jukka-Pekka Metsola valittiin vuoden judokaksi kaksi kertaa, 1984 ja 1987. Jukalla on tällä hetkellä 5. danin musta vyö.

Kilpailu-ura loppui ennen aikojaan Helsingin EM-kisojen jälkeen 1989. Jukka otteli kotikisoissa viidenneksi loukkaantuneella olkapäällään. Kisojen jälkeen hän meni leikkaukseen, jossa todettiin niin pahat vammat, että olkapäätä ei saatu enää toimivaksi. Leikkauksen jälkeisinä vuosina Jukan oli vaikea pukea normaalisti takkia ylleen. Useita vuosia myöhemmin Jukka meni vielä uudestaan leikkaukseen, judokoiden ja muiden urheilijoiden ihmelääkärin Sakari Oravan luokse. Orava pahoitteli tilannetta sanoen, että Jukan olisi pitänyt tulla hänen luokseen aikaisemmin. Oravan leikkauksen jälkeen Jukka sai jälleen olkapäänsä toimimaan. Kun olkapää jälleen oli toimintakuntoinen, Jukka päätti osallistua vielä veteraanien MM-kisoihin. Hän voitti kaikki viisi otteluaan ipponilla.

Kilpailu-uransa jälkeen Jukka toimi Suomen Judoliiton naisten päävalmentajan 1991-1995 ja miesten päävalmentajana 2004-2008.

Miesten päävalmentajakautensa loppuvaiheessa 2008 Jukka sairastui aivoverenvuotoon, jonka seurauksena hän halvaantui osittain ja joutui jättämään palomiehen ammattinsa. Jukka on nyt sairauseläkkeellä, mutta seuraa kaikkea urheilua vieläkin aktiivisesti. Jukan vanhat seuratoverit käyvät häntä silloin tällöin tapaamassa. Näissä tapaamisissa puhutaan ainoastaan judosta. Judo on Jukalle kaikki kaikessa.

Faktat

Syntynyt 1964

Kasvattajaseura: Tampereen Fusegi

Suomen mestari 1987, 1988 ja 1990

Pohjoismaiden mestari 1984 ja 1990

British Open kultaa 1987 ja pronssia 1988

Pariisin turnauksen pronssia 1988

Soulin 1988 olympialaiset 7.