Hiroyasu Tanayama

Hiroyasu Tanayama nimettiin Suomen Judoliiton Hall fo Famen 11. jäseneksi 5.5. 2018 Judoliiton 60-vuotisjuhlien yhteydessä Helsingissä.

Hiro Tanayama aloitti judon 1955 Kawasakissa. Hänen isällään oli musta vyö kendossa, mutta kendovarusteet olivat kalliita ja niitä oli vaikea saada, joten lajiksi valikoitui judo.

Hiro menestyi hyvin paikallisissa kilpailuissa, jotka käytiin pääasiassa joukkuekisoina ilman painoluokkia. Hänelle myönnettiin musta vyö 1957 kilpailumenestyksen perusteella. Parhaana henkilökohtaisena kilpailusaavutuksenaan Hiro pitää Kawasakin alueen mestaruutta.

Hiro opiskeli ensiksi insinöörin tutkinnon ja siirtyi sitten opiskelemaan kirjallisuutta. Yliopiston professori kannusti Hiroa lähtemään stipendiaatiksi Suomeen. Hiro ei ollut silloin käynyt vielä ulkomailla, eikä tiennyt Suomesta mitään. Hän yritti etsiä Tokion alueelta ihmisiä, jotka tietäisivät Suomesta jotain, ja löysi suomalaisen lähetyssaarnaajan Pentti Karikosken.

Karikoski antoi Hirolle suomen kielen opetusta ja lähetti Hirosta ilmoituksen Turun Sanomiin ennen Turkuun saapumista 1966. Paikalliset judoseurat Turun Akateeminen judoseura ja Turun judoseura huomasivat ilmoituksen ja järjestivät Hirolle ilmaisen asunnon.

Saavuttuaan Turkuun Hiro opiskeli päivisin suomalaista kirjallisuutta ja opetti iltaisin vuoropäivin molemmissa seuroissa. Kahden vuoden jälkeen Hiro muutti Helsinkiin, missä hän toimi judo-opettajana Helsingin Yliopistossa ja Meido-Kanissa. Helsingissä Hiro tapasi myös vaimonsa Katrin, ja näin side Suomeen lujittui entisestään.

Hiro ja Katri muuttivat Japaniin 1970, mutta palasivat takaisin Suomeen 1973. Hiro asettui perheineen asumaan Pohjanmaalle Uuteenkaarlepyyhyn, pieneen rannikkokaupunkiin. Hiron silloinen työnantaja ehdotti, että hän alkaisi opettaa judoa paikkakuntalaisille. Hiro kertoi, että siihen tarvittaisiin kuitenkin tatamit ja judogit. Työnantaja lupasi hankkia tatamit, jos Hiro voittaa Vaasassa järjestettävät aluemestaruuskilpailut.

Hiro ilmoittautui siis kilpailuihin sekä omaan että avoimeen sarjaan ja voitti molemmat. Näin Uudenkaarlepyyn judoharjoitukset saatiin alkuun. Hiron maine levisi Pohjanmaalla, ja pian seuran harjoituksiin osallistui judokoita myös muilta paikkakunnilta. Vuonna 1976 Hiro muutti nykyiseen kotikaupunkiinsa Kurikkaan. Työuransa hän teki teknisenä ostajana Velsa Oy:ssä, joka on nykyään osa Rautaruukkia.

Hiro on ollut rakentamassa Kurikan Seibukanista vahvan paikallisen urheiluseuran. Saavutus ei ole itsestäänselvyys alueella, jossa suomalaisten perinteisillä lajeilla on ollut hyvin vahva asema. Pienen kaupungin urheiluseuraksi Seibukan on saavuttanut monia SM-mitaleja. Myös Hiron kolme poikaa, Juhani, Tomi ja Saku, ovat kilpailleet aktiivisesti.

Kansallisella tasolla Hiro on toiminut valmentajana lukuisilla leireillä. Hän istui Dan-kollegion hallituksessa vuosina 1976–2013 sekä usean vuoden ajan Judoliiton hallituksessa. Hiron kontaktit Japaniin ovat olleet monella tavalla hyödyksi suomalaiselle judolle. Hänen kauttaan saapuneita japanilaisia joukkueita osallistui useana kesänä Turun judoviikolle 1980-luvulla.

Hiro on auttanut myös lukuisia suomalaisia kilpailijoita järjestämään harjoitusmatkoja Japaniin. Suomalaiselle judoväelle Hiro on tullut tutuksi judoon intohimoisesti suhtautuvana ja auttavaisena henkilönä.

Japanilaisen judotyylin edustajana Hiro on aina painottanut hyvää judotekniikkaa. Hänelle judon ydintä on shiai, kilpailu ja otteleminen, koska judo on nimenomaan kehitetty kilpailumuodoksi.

Vuonna 1977 Kodokan myönsi Hirolle korotuksen 2. danista suoraan 4 . daniin Japanissa saavutetun kilpailumenestyksen ja Suomessa tehdyn judotyön perusteella. Samassa yhteydessä Kodokanin silloinen johtaja Risei Kano nimesi hänet Kodokanin kansainvälisen osaston jäseneksi. Vuonna 2005 Kodokan myönsi Hirolle 7. danin.  77 –vuotiaana Hiro käy edelleen säännöllisesti tatamilla ja seuraa aktiivisesti judoa.

Faktat

Hiroyasu Tanayama