Anne Åkerblom

Anne Åkerblom nimettiin Suomen Judoliiton Hall of Famen 12. jäseneksi 5.5.2018 Suomen Judoliiton 60-vuotisjuhlien yhteydessä Helsingissä.

Åkerblom syntyi Helsingissä, mutta nuorena hän asui perheensä kanssa jonkin aikaa Hangossa, jossa harrasti yleisurheilua. Kun perhe palasi Helsinkiin, meni Åkerblom isosiskonsa innoittamana judon alkeiskurssille Meido-Kaniin. Ja sille tielle hän myös jäi. ”Hyvä niin, sillä häijy luonteeni sopii paremmin judoon”, Åkerblom naureskelee jälkeenpäin.

Ainakin tulokset puhuvat puolestaan. Hän saavutti EM-hopeaa kahdesti, vuosina 1985 ja 1989. Mitaleita ja otteluvoittoja maailman huipun tuntumassa tuli myös arvokisojen ulkopuolelta. Åkerblom edusti Suomea Barcelonan olympialaisissa.

Niin kuin aina tällaisella uralla, tässäkin on vaadittu kovaa tahtoa. Åkerblom oli raskaan sarjan judokaksi pienikokoinen ja joutui lähes aina ottelemaan itseään paljon isompien ja vahvempien vastustajien kanssa.

Siten Åkerblomilla taidon ja tahdon merkitys vielä korostui. Itse Åkerblom sanoo, ettei otteluissaan miettinyt oikeastaan yhtään mitään. Jokainen otteluvoitto oli itse poimittava yksi kerrallaan – sitkeän taistelun kautta.

Sitä hänen judonsa ilmensi muutenkin. Hänen harjoittelunsa oli tinkimätöntä. Randorit Åkerblom otti enimmäkseen miesten kanssa, koska sopivan kokoisia harjoitusvastuksia ei Suomessa naisten puolella juuri ollut. Yleensä miehet ottivat hänen kanssaan melko tosissaan, koska hän halusi itsekin ottaa kovaa eikä halunnut päästää itseään helpolla.

Liittovalmentajat joutuivatkin vahtimaan, että hän piti lepoakin välillä. Åkerblomilla ei koskaan ollut henkilökohtaista valmentajaa, vaan hän suunnitteli ja toteutti valmentautumisensa itse. Mutta ei hänen tarvinnut yksin olla. Joukkueen merkitys oli todella suuri. Tietoja ja neuvoja hän sai monelta eri valmentajalta. Tosin joskus neuvot olivat jopa ristiriitaisia, mikä on toisaalta ymmärrettävää, sillä usein jokaisella on oma näkemyksensä judosta ja siitä, mikä olisi paras tapa harjoitella. Åkerblomilla oli kuitenkin oma näkemyksensä, josta uskalsi pitää kiinni. Lopputuloksena oli taitava ja kovakuntoinen kilpailija.

Kysyttäessä Åkerblom toteaa, että omaa judouraa on mahdotonta tiivistää muutamaan lauseeseen, koska se kaikki liittyi niin moneen asiaan koko elämässä. Varmaa ainakin hänen mielestään on, että hän piti kovasta harjoittelusta ja otteluissa hän ehdottomasti halusi aina voittaa.

Nuoremmilleen hän antaakin yksinkertaisen neuvon: Kaikki on kiinni aina ja vain asenteesta. Jos ja kun haluaa voittaa, pitää arjessa asettaa asiat tärkeysjärjestykseen ja tylysti karsia ne asiat, jotka haittaavat harjoittelua. Mitään ei saa ilmaiseksi. Samalla pitää huolehtia myös muista, sillä judo on yksilölaji, jota harjoitellaan yhdessä. Joukkueen merkitys on todella tärkeä. Ja kun judossa oppii toiminaan näin, huomaa että samat lainalaisuudet toimivat normielämässäkin.

Oman kilpauransa jälkeen Åkerblom on toiminut judon parissa aktiivisesti edelleen. Hän toimii edelleen dan-kollegion hallituksessa. Nykyisellä kotipaikallaan Loimaalla hän on toiminut Budoseura Ipponin puheenjohtajana 12 vuotta ja vetänyt harjoituksia säännöllisesti. Ja on aikaa riittänyt judon ulkopuolellekin. Loimaalla hän on mukana varapuheenjohtajana yhdistyksessä, jonka tarkoitus on koota Loimaalla toimivat eri lajit yhteen tukemaan toisiaan valmentautumisessa. Pienellä paikalla kannattaa puhaltaa yhteen hiileen myös lajien välillä. Åkerblom toimii myös Loimaan Pohjola-Nordenin sihteerinä ja jopa nuorisokuoron yhdistyksen varapuheenjohtajana tyttärensä lauluharrastuksen innoittamana. Laulaa Åkerblom toki itsekin mielellään.

Faktat

Syntynyt: 1960

Seurat: Meido-Kan ja Budoseura Ippon, kummassakin edelleen

Asuu: Loimaa