Vuoden parhaat palkittiin Urheilugaalassa

Judoliitto palkitsi vuoden 2013 parhaat Urheilugaalassa tiistaina 14.1. Helsingissä Hartwall Areenan Niemi Centerissä kamppailulajien yhteisessä palkitsemistilaisuudessa. Samassa yhteydessä Judoliiton Hall of Fameen Kunniadojoon nimettiin uusina jäseninä Judoliiton entinen päävalmentaja Jorma Kivinen ja ensimmäinen suomalainen olympiajudoka Simo Akrenius.

Judoliiton valinnat vuoden 2013 parhaiksi ovat:

Vuoden judoka

Jaana Sundberg, Riihimäen Judoseura

Vuoden päättyessä Kansainvälisen Judoliiton rankinglistan 4. sijalla, kesällä Sundberg oli listalla jopa 3. sijalla, mikä on kautta-aikojen paras suomalaisen judokan saavuttama rankingsijoitus. Sundberg voitti Moskovan ja Bakun Grand Prix – turnaukset ja sijoittui MM-kisoissa viidenneksi.

Vuoden nuori judoka

Oskar Tvauri, Vantaan Jukara

Nuorten Euroopan Olympiafestivaalien pronssi ja alle 18-vuotiaiden MM-kisojen 16. sija.

Vuoden valmentaja

Manne Isoranta, Lahden Judoseura

Toiminut erinomaisia tuloksia saavuttaneen alle 18-vuotiaiden ikäluokan vastuuvalmentajana. Ikäluokan parhaina tuloksina Oskar Tvaurin pronssi ja Martti Puumalaisen hopea nuorten Euroopan Olympiafestivaaleilta Hollannin Utrechtista kesällä.

Vuoden seurajohtaja

Tuomo Seikkula, Rovaniemen Koyama

Rovaniemen Koyaman puheenjohtaja on nostanut seuran uuteen nousuun merkittävällä panoksella mm. seuratukien hyödyntämisessä seuratoiminhenkilöiden palkkaamisessa.

Vuoden seura

Savonlinnan Shikata

Seura ollut jo vuosia poikkeuksellinen kasvattajaseura nostaen nuoria vaikuttajia päättäjien paikoille seuran hallitustasosta valtakunnan tasolle. Seuran kasvateista näkyvimpiin tehtäviin ovat nousseet Miikka Neuvonen ja Maija Mustonen.

Vuoden kouluttaja

Katri Maijala ja Taavi Forssell

Nimitys jaetaan kahden Etelä-Suomen aktiivisen kouluttajan kesken. Maijala ja Forssell ovat jo vuosi osoittaneet esimerkillistä sitoutumista ja osaamista kouluttajan tehtävissään.

Vuoden judotuomari

Mika Korpelainen, Joen Yawara, Joensuu

Korpelainen on päässyt vuonna 2013 edustamaan suomalaisia tuomareita veteraanien MM-kilpailuissa sekä noussut toiseksi korkeimpaan luokitukseen Euroopan Judoliiton sisäisellä tuomarilistalla.

Suomen Judoliiton Kunniadojon uusien jäsenten nimeäminen

Suomen Judoliiton Kunniadojo on perustettu vuonna 2008 Judoliiton 50-vuotsijuhlavuoden kunniaksi. Kunniadojo on suomalaisen judon ”Hall of Fame”.

Kunniadojon jäseniksi kutsutaan henkilöitä, jotka ovat tehneet poikkeuksellisen merkittävän elämäntyön suomalaisen judotoiminnan hyväksi.

Jorma Kivinen

Kunniadojon kolmanneksi jäseneksi kutsutaan Judoliiton pitkäaikainen valmennuspäällikkö ja päävalmentaja Jorma Kivinen.

Suomalisen judon pioneerisukupolveen kuuluva Jorma Kivinen on kilpaillut 1964-1973 Suomen judomaajoukkueessa. Hän on voittanut kolme Suomen ja Pohjoismaiden henkilökohtaista mestaruutta. Lisäksi myös joukkuemestaruuksia.

Kivinen on toiminut Judoliiton oto-päävalmentajana vuoden 1969-1970. Hänestä tuli Judoliiton ensimmäinen päätoiminen valmennuspäällikkö ja päävalmentaja vuonna 1972, jossa tehtävässä hän jatkoi vuoteen 1988. Kivisen työn tuloksena suomalaiseen judoon luotiin modernin urheiluvalmennuksen vaatimukset täyttävä valmennusjärjestelmä, joka tuotti hänen toimikaudellaan kaikkiaan yli 20 EM- ja MM-mitalia sekä lukuisia muita kansainvälisiä mitalisijoituksia. Valmennustietämyksensä Kivinen hankki oman urheilu-uransa lisäksi lukuisilta kansainvälisiltä ja kotimaisilta kursseilta, joilta hankittua tietotaitoa hän myös jakoi eteenpäin monelle sukupolvelle suomalaisia judovalmentajia.

Lue Jorma Kivisen henkilöesittelyt klikkaamalla tästä.

Simo Akrenius

Kunniadojon neljänneksi jäseneksi kutsutaan ensimmäinen suomalaisjudoka, joka on edustanut Suomea Olympialaisissa: Simo Akrenius.

Suomalaisen judon pioneerisukupolveen kuuluva Simo Akrenius sai kunnian olla ensimmäinen suomalainen judoka, joka edusti Suomea olympialaisissa. Akrenius otteli vuoden 1972 Münchenin olympialaisissa, jonne hänet valittiin vuoden 1971 MM-kisojen seitsemännen sijan perusteella. Akrenius sijoittui vuonna 1975 sekä EM-kisoissa että Montrealin esiolympialaisissa viidenneksi. Kanadan avoimet mestaruuskisat hän voitti 1974 ja 1975.

Aktiiviuransa jälkeen Akrenius on kirjoittanut lukuisia lehtiartikkeleita judosta ja sen historiasta.

Lue Simo Akreniuksen henkilöesittelyt klikkaamalla tästä.

Judoliiton Kunniadojon aikaisemmat jäsenet ovat:

1. Reino Fagerlund
  2. Kaj Lindberg