Vietä Maailman judopäivää istuttamalla puu

Maailman judopäivää on vietetty vuodesta 2011, jolloin teemana oli kunnioitus. Tänä vuonna teemana on ilmaston muutoksen torjunta istuttamalla puu. Maailman judopäivää vietetään judon perustajan Jigoro Kanon syntymäpäivänä.

Maapallo on uhattuna. Tutkijat ympäri maailmaa ovat yhtä mieltä siitä, että jos mitään ei tehdä, maapallolla ja meillä sen asukkailla ei ole taattuna tulevaisuutta elinkelpoisella planeetalla. International Judo Federation ja Suomen Judoliitto haluavat osaltaan olla tarjoamassa parempaa tulevaisuutta lapsillemme.

Yhteisen hyvän periaatteen mukaisesti tänä vuonna Maailman judopäivän teemana on "Plant a tree" eli istuta puu. Syksy on hyvää puiden ja pensaiden istutusaikaa, mutta nyt alkaa täällä Suomessa olla viimeiset hetket tämän vuoden osalta istuttaa puu, sillä se täytyy tehdä ennen kuin maa on jäätynyt. Pidä siis kiirettä äläkä jätä istuttamista viralliseen Maailman judopäivään 28.10.2019 asti. Lue lisää puiden istuttamisesta ilmaston torjumisen keinona täältä.

Esimerkiksi täältä löytyy ohje puun istuttamiseen, mutta ohjeita on netti pullollaan. Niin kuvallisia kuin video-ohjeitakin.

Puun istuttamisen lisäksi voit viettää Maailman judopäivää kotisalilla virallisena Maailman judopäivänä 28.10. tai samalla viikolla esimerkiksi seuraavien leikkien avulla:

Pienimmille sopiva leikki: Puu, silta ja kivi -hippa

Valitkaa yksi tai useampi hippa. Muut juoksevat hippaa karkuun.

• Kun hippa koskettaa päälaelle, jähmettyy kosketettu puuksi ja nostaa kädet vartalon sivuille oksiksi. Puu pelastetaan joko kiertämällä se ympäri tai vaikeutettuna versiona kiipeämällä puuhun eli hyppäämällä selkään. Jäänyt pelastuu.
  • Kun hippa koskettaa keskivartaloon, jähmettyy kosketettu sillaksi, niin että kädet ja jalat ovat maassa. Silta pelastetaan ryömimällä halutun vaikeustason mukaan vatsallaan, selällään, pää tai jalat edellä sillan ali. Jäänyt pelastuu.
  • Kun hippa koskettaa vyön alapuolelle, jähmettyy kosketettu kilpikonna -asentoon kiveksi. Kivi pelastuu, kun sen yli hypätään halutun vaikeustason mukaan yhdellä tai kahdella jalalla, etuperin, takaperin tai sivuttain. Jäänyt pelastuu.

Vaihtakaa välillä hippoja ja lisätkää leikin vaikeustasoa.

Isommille sopiva leikki: Apinat puissa

Harjoitteluryhmän koosta riippuen ryhmä jaetaan 4-6 hengen ryhmiin. Myös isolla ryhmällä voi harjoitteen tehdä, mutta se vie enemmän aikaa.

• Jokaisesta ryhmästä yksi on vuorollaan apina ja muut ovat puita. Kaikki puut ovat kasvaneet toisiinsa oksista kiinni, eli kädet ovat tiukasti vieruskaverin hartioilla. Judokoista muodostuu siis tiivis rinki, jota pitkin apina pystyy kiertämään puumuodostelman selkäkautta.
  • Apina hyppää jonkun puuna olevan judokan selkään ja lähtee kiertämään käsiään ja jalkojaan käyttäen ringin ympäri. Puut eivät auta jos apina meinaa tippua, mutta puiden tehtävänä on pysyä pystyssä ja muissa puissa tiukasti kiinni.
  • Kun apina on kiertänyt kaikki puut, tulee hänestä vuorostaan puu ja uusi apina lähtee kiertämään puita.
  • Jos apina tippuu puusta, jatkaa hän kiertämistä siitä kohtaa missä tippui.

IJF pyytää lähettämään englanniksi järjestämänne Maailman judopäivä -tapahtuman yhteenvedon ja kuvia sähköpostilla press@ijf.org.

Judoliitto toivoo, että julkaisette kuvia puun istuttamisesta ja leikeistä Instagramissa hastageilla #worldjudoday2019 #europeanjudo ja #judofin niin repostaamme ne edelleen. Viime vuonna merkityt kuvat seurojen tapatumista olivat näkyvästi esillä EJU:n pääsivulla.

Rohkeasti mukaan vain!

Judoa harrastaa 40 miljoonaa ihmistä, 200:ssa maassa. Suomessa seuroja on 122 ja harrastajia n 6500.

Tästä linkistä maailman judopäivän sivuille, josta löytyvät mm. ladattavat materiaalit, kuten osallistumisdiplomit.