Valtteri Jokinen 16. MM-tatamilla

Valtteri Jokinen oli sunnuntaina MM-tatamilla paras suomalainen oteltuaan 16. sijalle kahdella otteluvoitollaan.

-Tämä päivä oli rutiinisuoritus. Kaksi ensimmäistä matsia pystyin hoitelemaan. Kolmannessa ottelussa en pystynyt venymään voittoon maailmanlistan kakkosta Hiraokaa vastaan, Valtteri Jokinen kommentoi otteluitaan.

Alle 60-kiloisissa otellut Valtteri Jokinen voitti ensimmäisessä ottelussaan Monacon Yann Siccardin 7-0. Toisessa ottelussa Jokinen kukisti Australian Matthew D’Aguinon 10-0.

Kolmanteen otteluun tuli vastaan maailmanlistan kakkonen Japanin Hiroaki Hiraoka. Ottelu eteni tasaisena puoliväliin asti, kunnes Hiraoka pääsi kuittaamaan Jokisesta 10 pisteen ottelun päättäneen suorituksen.

Hiraoka otteli lopulta pronssille. Painoluokan mestariksi otteli Uzbekistanin  Rishod Sobirov.

Alle 66-kiloisissa miehissä Antti Rintamäki karsiutui 0-10 avaustappiollaan Japanin Junpei Morishitaa vastaan. Morishita otteli lopulta maailmanmestariksi.

-Kaveri sai aloitteet ja olin hieman jäljessä otetaistelussa. Pääsin hieman mukaan matsiin, mutta kaveri pääsi rokottamaan osotogari-jalkaheitollaan. Kaveri oli parempi. Fiilis ennen matsia oli hyvä, mutta en pystynyt parempaan, Rintamäki kommentoi.

Naisten alle 52-kiloisissa Jaana Sundberg karsiutui niin ikään avausottelustaan. Tsekin Lucia Chytra teki Sundbergista seitsemän pisteen suorituksen.

- Huono päivä osui huonoon saumaan. Pettymys on päällimmäisenä mielessä, Jaana Sundberg totesi otteluiden jälkeen. Alle 52-kiloisissa Japani nappasi kaksoisvoiton.

Rintamäen matsi loppui ennen kuin se kunnolla alkoi, kaveri sai otteet ja aloitteet. Jaanan osalta tulos on selkeä pettymys. Valtterille selkeät voitot kahdessa ensimmäisessä ja kolmaskin sujui virheettömästi puoleenväliin, jonka jälkeen kaveri sai paikan ja se oli menoa, kommentoi päävalmentaja Mika Mukkula.

-Takki on nyt tyhjä. Tulos ei tyydytä, vaikka sen tekeminen oli myös aiempaa vaikeampaa.

Kansainvälinen Judoliitto salli MM-kisoissa nyt ensimmäistä kertaa kahden saman maan ottelijan osallistumisen per painoluokka. Tätä mahdollisuutta hyödynsivät etenkin suuret ja vahvat judomaat, mikä teki pienten maiden mitalisaalistuksesta entistä vaikeampaa. MM-kisoissa oli ennätys osanotto 851 ottelijaa 111 maasta. Naisten sarjoissa Japani nappasi kaksoisvoiton peräti kolmessa painoluokassa.

Kisojen aattona Kansainvälinen Judoliitto uutisoi, että se on saanut 200. jäsenmaansa, kun Malawin Judoliiton jäsenhakemus oli hyväksytty. Yksilöurheilulajeista vain yleisurheilun ja uinnin kansainvälisissä liitoissa on enemmän jäsenmaita kuin Kansainvälisessä Judoliitossa.

MM-kisat jatkuvat vielä maanantaina, jolloin otellaan avoimen (painorajoitukseton) sarjan  mestaruuksista miehissä ja naisissa. Avoin sarja ei kuulu olympiaohjelmaan. Avoimessa sarjassa ei ottele suomalaisia.