Timo Myöhänen väitteli tohtoriksi

Kuopion Sakuran 2 dan judoka Timo Myöhänen väitteli tohtoriksi Kuopion yliopiston farmaseuttisessa tiedekunnassa kesäkuun alussa. Timo on toiminut vuoden 2005 alusta lähtien Judoliiton A-poikien toisena OTO-valmentajana.

Uutta taustaa muistisairauksille

Muistiin ja oppimiseen vaikuttaa ennakoitua enemmän kemia.

Prolyylioligopeptidaasi (POP) on entsyymi, jonka aktiivisuus muuttuu muistisairauksissa. Tämä kävi ilmi kuopiolaisen proviisori Timo Myöhäsen väitöksessä. "Tutkimani entsyymi toimii laajasti elimistön eri osissa. Se pilkkoo muisti- ja oppimistoimintoihin vaikuttavia elimistön omia pieniä aminohappoketjuja ja on yhdistetty ikääntymisen lisäksi Alzheimerin ja Parkinsonin tautiehin sekä mielialahäiriöihin", selvitti Timo Myöhänen.

Farmakologian alaan kuuluva väitös "Prolyylioligopeptidaasin jakautumiseen ja sen yhteydessä hermovölittäjäaineisiin sekä substraatteihin nisäkäskudoksessa" tarkastettiin Kuopion yliopiston farmaseuttisessa tiedekunnassa 6. kesäkuuta.

Timo Myöhänen, 2.dan, on Judoseura Sakuran kasvatti. Aloitti judon 1988. Hän toimii valmentajana Sakuran kilpailija- sekä nuorten ryhmässä ja on viiden judokan mm. Otso Roineen henkilökohtainen valmentaja. Lisäksi hän toiminut vuodesta 2005 lähtien Judoliiton A-poikien maajoukkueen toisena OTO - valmentajana.

Judoliitto onnittelee Timo Myöhästä hienosta tohtorin oppiarvosta.