Hopeamitalisti Piia Komppa podiumilla

Suomeen 5 mitalia sovelletun judon MM-kisoista

Lauantainen menestys sai jatkoa sunnuntaina sovelletun judon MM kilpailuissa Saksassa. Suomalaisten judokoiden menestys herätti myös kansainvälistä kiinnostusta.

Mikkelin judon Piia Komppa otteli poikkeuksellisesti tasolla yksi ja vieläpä normaalia painoluokkaansa ylempänä. Piia lähti otteluun ennakkoluulottomasti hyökäten. Piian lonkkaheitto jäi hieman vajaaksi, minkä seurauksena hän päätyi itse ottelun päättäneeseen sidontaan. Seuraavassa ottelussa vastaan asettui tuttu ruotsalainen. Ottelu eteni ilman pistesuorituksia, mutta täysin Piian hallinnassa, joten hän voitti tuomariäänin ansaitusti hopeaa. Ruotsin valmentajakin totesi, että on ylpeä Suomen naapuruudesta.

Joona Näkin matsit olivat eräässä päivän kovimmista sarjoista. Kaikki ottelijat olivat vahvoja, teknisiä ja hyvin liikkuvia. Ensimmäisessä matsissa Joonalta vietiin jalat alta deashibarailla ja toinen päätyi tiukkaan sidontaan. Tuloksena silti MM-pronssi.

Perehdyttyämme viikonlopun aikana sovelletun judon ajantasaisiin sääntöihin mainittakoon, että taniotoshi ja uranage ovat jälleen sallittujen tekniikoiden listalla. Ainakin, jos otellaan 1. ja 2. tasoluokituksen otteluja. Valitettavasti tämä tieto ei ollut saavuttanut Suomea ennen kilpailuja. Onneksi emme menettäneet yhtään voittoa tämän takia. Aloitamme vaan tiukan harjoittelun noissa voimallisissa tekniikoissa.

Suomen menestys herätti kiinnostusta Japania myöten. Valmentaja Vilma Saarista haastateltiin Japanin delegaation toimesta. He halusivat tietää, miten Suomessa treenataan sovellettua judoa. Arvovaltainen delegaation jäsen kertoi, ettei Japani osallistunut MM-kisoihin, koska se ei kuulu INAS:iin. Japanin judoliitto ei ole halukas ottamaan vammaisurheilijoita siipiensä suojaan. Haastattelulla ja muulla medianäkyvyydellä pyritään vaikuttamaan japanilaisten asenteisiin kehitysvammaisia kohtaan.

Tässä vielä kaikki MM-kisojen sijoitukset:

• Naiset -63 kg, Piia Komppa, Mikkelin Judo, hopeaa
  • Miehet -66 kg, Joona Kaukonen, Kirkkonummen Judoseura, kultaa