Merja Eskelinen. Kuva: Lauri Jaakkola.

Special Olympics päätöspäivänä kaksi hopeaa

Tänään SO -tatamilta hopeaa Toni Pylkkäselle sekä Merja Eskeliselle.

Toni Pylkkänen voitti isäntämaa Belgian Luc Naessens puhtaasti 10-0. Pylkkänen taisteli seuraavan voiton kreikkalaisesta Panagiotis Panagou samoin lukemin. Kolmas ottelu päättyi 10-0, mutta tämän ottelun voitti belgialainen Yanick Vercleyen. Viimeiseen otteluun Pylkkänen sai viritettyä taistelutahtonsa ja voitti Itävallan Benjamin Köllnhofer ipponilla. Palkintojen jaossa hopeaa Pylkkäselle.

Kisakonkari Merja Eskelinen ei pettänyt tälläkään kerralla. Eskelinen käytti samaa taktiikkaa kahdessa ensimmäisessä ottelussa: otteet kiinni, vastustaja nurin ja lopulta pakettiin. Tämän kohtalon kokivat Lotte Tvedt Norjasta sekä Sveitsin Sandra Eppensteiner. Harmillinen 5-0 tappio tuli Belgian Irielle Keymeulen todella tiukan ja tasaväkisen ottelun päätteeksi. Hopeaa näin Eskeliselle.

-Belgiasta judokamme saivat hyvää tuntumaa ensi kesän Special Olympics kesämaailmankisoja ajatellen, pohti valmentaja Martti Ihalainen. -Judokoiden osaamisen myötä esitimme, että  maailmankisoissa pitää käyttää ottelukaavioita, joita on aiemminkin käytetty. Sekä vaadimme niiden mukaista palkintojen jakoa, kertoi päävalmentaja Hanna Kokkonen. Mielipiteemme on huomioitu nyt valmentajien keskuudessa. Tästä on hyvä jatkaa valmistautumista tulevan kesän kisoihin Los Angelesissa.