Seurojen harjoitusratkaisuja kesäkuussa 2020

Seuraverkoston Teams-tapaamisessa 28.5. nousi keskusteluun harjoitustoiminnan toteutusratkaisut kesäkuussa 2020. Tässä on poimintoja Seuraverkoston kevään aikana käydyistä keskusteluista.

Noudatetaan yleisiä ohjeistuksia

Koronaan liittyvät ohjeistukset mahdollistavat harjoitustilojen avaamisen ja harjoittelun käynnistymisen saleilla kesäkuun alussa. Seurat ovat lukeneet huolella 20.5. julkaistut kamppailulajien yhteiset ohjeet seuraharjoitteluun. Yleisesti todettiin, ettei ole kiire lähikontaktiin. Jäsenistölle tarjotaan aktiivista harjoitustoimintaa turvallisesti. Harjoituksia ulkona jatketaan myös.

Terveys ja puhtaus

Harjoituksiin tullaan vain terveenä. Salin pukuhuoneita pyritään välttämään ja suihkussa käydään mieluiten vasta kotona.
Harjoitussalin lattia pyyhitään desinfiointiaineella ennen harjoitusvuoron alkua ja sen jälkeen. ”Moppaamiseen menee 7 minuuttia, kun on kaksi moppaajaa. Moppi vaihdetaan jokaisen pyyhintäkerran jälkeen ja pestään pesukoneessa.”

Alkuverryttelyt tehdään mieluiten ulkona ja saliin tullaan juuri silloin kun oma vuoro matolla alkaa.

Saliharjoituksissa kiinnitetään huomiota toteutustapoihin

Harjoituksissa tehdään harjoitteet yksin ja väljästi. Ryhmäkoko pidetään maltillisena, jotta matolla on väljää.

Lähikontaktiharjoitteita pystytään toteuttamaan esimerkiksi:
-    vanhempi-lapsi pareina,
-    sisaruspareina,
-    vakiopareilla paikkakunnilla, jossa ei ole viime viikkojen aikana ollut koronatartuntoja.

Tiedottaminen

Lasten ja nuorten harjoitusten käynnistämisestä on käyty ja käydään keskustelua vanhempien kanssa ja sovitaan, miten harjoitustoimintaa toteutetaan. Toimintamuoto on siten yhteisesti sovittu ja jokainen päättää millaisiin harjoituksiin osallistuu.
Harjoituskäytänteistä annetaan selkeät ohjeet osallistujille.

Vyökokeet

Seurat olivat miettineet erilaisia ratkaisuja erityisesti lasten vyökokeiden sovellettuihin toteutuksiin. Esimerkkejä:
-    Koe voidaan tehdä tyynyistä tehdyn uken kanssa, esim. sidontaympyrän osalta.
-    Osaamista voidaan mitata aiemmassa harjoittelussa opituista asioista käydyin keskusteluin
-    Harjoittelua on voinut todentaa esim. whatsapp-kuvin ja videoin tai muilla tehtävien palautustavoilla.
-    Toteutetaan kertauspäivä ennen vyökoepäivää, joka on sitten kun lähikontakti on turvallista.

Ajatuksia syksyn toiminnasta

Perhejudon on turvallista ja sitä tullaan tarjoamaan aiempaa laajemmin eri ikäryhmille. Harjoituksessa saman perheen aikuinen ja lapsi ovat parina. Samalla saamme myös vanhemmat aktiivisemmin mukaan tatamille ja harrastukseen.

Voimme kääntää lajimme mahdollisuudeksi. Yksilölajin harjoitustoteutus voi tapahtua vakioparin kanssa, jolloin lähikontakti on toteutettu hallituissa olosuhteissa.