Seuraava hallitus tulee lisäämään liikuntatuntien määrää

Kaikki liikunnan vaalitenttiin 14.3.2011 osallistuneet eduskuntapuolueiden ehdokkaat liputtivat yksimielisesti ”kyllä” koululiikunnan lisäämisen puolesta.

Liikunnan paneelikeskusteluun SLU-talolla osallistui kaikkien eduskuntapuolueiden ehdokkaita. Kaikki olivat samaa mieltä siitä, että jokaiselle koululaiselle on taattava mahdollisuus liikkua ainakin tunti jokaisen koulupäivän aikana. Tällä hallituskaudella tuntijakouudistuksen kaatuminen aiheutti sen, että myöskään liikuntatuntien määrää ei lisätty.

Kaikki panelistit olivat yhtä mieltä siitä, että terveyden ja liikunnallisten elämäntapojen edistäminen on hallitusohjelma-asia.

Paneeliin osallistuivat kuntoilija Arto Bryggare (sd), kansanedustaja Ilkka Kanerva (kok), liikunnanopettaja Veijo Kilpeläinen (kd), varapuheenjohtaja, diplomi-insinööri Mari Puoskari (vihr), kansanedustaja, varapuheenjohtaja Tuomo Puumala (kesk), opetus- ja kulttuuriministeriön valtiosihteeri Marcus Rantala (rkp), kehittämisjohtaja, filosofian maisteri Sari Virta (vas) ja opettaja, asumisasia-aktivisti Juha Väätäinen (ps).

”Kaikkien eduskuntapuolueiden edustajat ovat valmiita panostamaan nykyistä enemmän liikuntaan ja urheiluun seuraavalla vaalikaudella. Paneelissa olleet puolueiden edustajat pitävät liikuntaa aidosti tärkeänä ja ovat hyvin perillä liikunnan ja urheilun monenlaisista aihealueista”, kommentoi keskustelua tuoreeltaan SLU:n pääsihteeri Teemu Japisson.

Paneelissa liikunnasta ja urheilusta keskusteltiin kolmesta näkökulmasta: 1) liikunnallinen elämäntapa kaikkien ulottuvilla, 2) elinvoimainen kansalaistoiminta yhteiskunnallisen hyvinvoinnin tuottajana ja 3) innostava ja vastuullinen huippu-urheilu kansakunnan yhdistäjänä.

SLU järjesti eduskuntavaalikeskustelun yhteistyössä Ylen kanssa.

Lähetys on kokonaisuudessaan nähtävissä videoina SLU:n YouTube-kanavalla.

Lisätietoa:
Laura Andersson, erityisasiantuntija, yhteiskuntasuhteet, SLU, puh. 040 751 7225, laura.andersson@slu.fi
Eila Ruuskanen-Himma, viestintäjohtaja, puh. 0400 770 949,
eila.ruuskanen-himma@slu.fi