Seitsemän mitalia Irish Openista

Suomen joukkue saalisti 7 mitalia maaliskuun lopussa pidetystä Irish Openista National Indoor Arenalla Dublinissa.

Viime vuoden tapaan järjestelyt olivat kuin Suomessa 30 vuotta sitten. Kaavioita et saa tai näe, vaan sarjojen ottelijat kuulutetaan valmiiksi mattojen takana olevalle alueelle ja pöydältä sitten huudellaan, kuka menee seuraavaksi ja kuka valmistautuu. Allekirjoittaneelle tämä oli jo tuttua, mutta Mika Mukkulalle uusi kokemus. Positiivista Mika tästä kumminkin löysi sanomalla hymyssä suin, että kilpailijoiden on oltava hereillä ja valmiina normaalia enemmän. Uskomatonta kyllä kisassa, jossa oli nappuloista veteraaneihin, oli 360 kilpailijaa neljällä matolla ja kisa oli ohi klo 18.00 mennessä. Itse matsitkin menivät hyvään tahtiin, kun vauhtiin päästiin.

Saimme mainostettua Irlannin judoliiton puheenjohtajalle Helsinki Judo Campia sekä Finnish Judo Openia. Mr Fleming kiinnostunut tuomaan kisaajia Suomeen.

Suomen ottelijat saivat suurimmalta osin hyvin matseja, eivätkä kaikki olleet läpihuuto juttuja. Sateenkaaren päätä ei löydetty, mutta mitaleja sentään matkaan lähti. Tuloksena oli hienosti 5 kultaa ja 2 hopeaa.

Alexandra Barton voitti -70 kg sarjan, jossa oli 3 ottelijaa. Allulla siis aika helppo päivätyö.

Tommi Valtonen voitti -60 kg sarjan samalla kaavalla. Tommin taidot sai kokea saksalainen ja irlantilainen kaveri.

Elias Körköllä -66 kg oli tuplapooli. Poolissaan Elias selvitti tyylikkäästi englantilaisen ja tsekkiläisen vastustajansa. Semifinaalissa sai jälleen yksi britti maistaa brexitiä suomalaisen kädestä, kun Körkkö eteni finaaliin. Finaalissa vastaan tuli Irlannin Callum Nash. Pojat ovat otelleet aiemmin vastakkain Glagowssa. Matsi oli tiukkaa vääntöä ja suomalaislasien takaa katsottuna Körköltä varastettiin pistesuoritus. Nash kaivoi tarvittavan waza-arin ja näin Körkölle hopeaa.

Alle 81 kg:ssa Suomella oli kaksi matsaajaa, kun Arttu Määttä ei viitsinyt prutata painja seiskakolmoseen vaikka sinne oli ilmoittanut itsensä. Toinen matsaajamme oli viime vuoden voittaja Meido-Kanin Aku Laakkonen. Molemmat pääsivät ensimmäisen kierroksen vapaalla. Aku sai tehdä töitä voittojensa eteen ja kova kunto alkoi hyydyttää vastustajat jossain vaiheessa. Ensin kaatui Saksan Nemeth ipponilla. Semifinaalissa hyytyi Enlannin Black.

Arttu puolestaan voitti helpohkosti irlantilaisen vastustajansa. Sitten vastaan tuli Moldovan kaveri Nacu, joka vaikutti ekan matsinsa perusteella aika vikkelältä. Arttu oli kuitenkin vieläkin vikkelämpi ja hoiti matsin tyylillä himaan ja finaaliin Akua vastaan. Nacun taustoja tutkiessa tuli mieleen, että kuinkakohan monta passia jannulla on taskussa. Kaverilla on plakkarissa Irlannin, Romanian ja Moldovan mestaruudet.

Finaali käytiin siis suomalaisten välillä. Matsi eteni vuoroin toisen ja vuoroin toisen hienoisessa hallinnassa. Jatkoajalla Akun Ouchi puri ja siitä waza-ari ja Aku uusi mestaruutensa.

Henri Hannula -90 kg eteni myös mestariksi. Henrikin sai ottaa matsia kunnolla vaikka ipponiin matsit lopulta päättyivätkin. Ensin vastaan tuli Irlannin puheenjohtajan poika Fleming, jonka Aku voitti sarjaa alempana viime vuonna. Taas tuli suomalainen, joka vei mestaruushaaveet heti kättelyssä ajassa 3.15. Toisessa ottelussa Henri voitti toisen irkun melkein samaan aikaan. Finaalissa vastaan tuli brittejä edustava Nacu. Hannula päätti matsin ajassa 3.21 ja mestaruus Henrille ja Suomeen.

Erkka Kari +100 kg sai ottaa 4 matsia poolissa. Erkka hoiti ipponilla kaksi irlantilaista ja tarjosi samaa kahdelle englantilaiselle vastustajalleen.

Joukkueen valmentajina toimivat Mika Mukkula ja Esa Korkia-aho