Samuli Viitanen karsiutui Osakan Grand Slamissa

Samuli Viitasen oli tyytyminen tappioon avausottelussaan Osakan Grand Slamissa alle 90­-kiloisten sarjassa.

Samuli Viitasen avausvastustajaksi tuli Australian Sebastian Temesi maailman rankingin 33. sijalta. Ottelu alkoi hienoisessa Viitasen hallinnassa. Ottelun ensimmäisellä minuutilla Viitansella oli kaksi selvää heittoyritystä, joista kaikkien hämmästykseksi tuomari kiitti Viitasta passiivisuusvaroituksella.

Ottelu eteni pisteittä jatkoajalle. Kun jatkoaikaa oli käyty vajaa kaksi minuuttia, Viitanen sai ratkaisevan kolmannen varoituksen ottelualueen rajan ylityksestä. Muutamaa sekuntia aiemmin Temesin jalka kävi ottelualueen ulkopuolella. Varoitus annettiin kuitenkin Viitaselle.

-Mitä tuosta nyt sanoisi. Tuomarin varoituslinjaa en ymmärrä. Samuli pystyi otteillaan kontrolloimaan, mutta heittoihin Samuli ei vaan pystynyt, kommentoi olympiavalmentaja Markus Pekkola Osakasta.

Osakan Grand Slamin tulospalvelu ja otteluvideot ovat saatavilla Kansainvälisen Judoliiton verkkosivuilla osoitteessa www.ijf.org